Waar ben je nu helemaal mee bezig? Werk je ambitieus naar een doel of laat je je leven bepalen door de dingen die je op je pad vindt en ben je doelloos? Vindt je ambitie een vies woord of wil je ‘iets’ bereiken in je leven? Misschien zelfs ‘iets’ nalaten? Maar wat is dat ‘iets’ dan en hoe kom je daar? Misschien wil je alleen gelukkig zijn. Maar wat maakt je dan gelukkig? Geld, status of spullen? Of heb je een achterliggend of ‘hoger’ doel?
Zoals veel mensen dacht ik lang dat een doel bepalen hetzelfde is als het hebben van een vage droom voor de verre toekomst die nooit uit zal komen. Inmiddels heb ik geleerd dat dit uitgangspunt niet anders dan een zelfvervullende profetie kan worden. Dit doel is niet duidelijk genoeg om in handelen om te kunnen zetten en blijft dan ook een verre droom die op stappen wacht die nooit ondernomen worden. Doelen zorgen voor motivatie en geven energie. Doelen zorgen ervoor dat je harder kunt werken en dat je het beste in jezelf naar boven kunt halen. Echte doelen vaststellen heeft wat tijd nodig om serieus over na te denken. De volgende stappen hebben mij daarbij op weg geholpen.

Modiste "get the picture" dead fish

Modiste “get the picture” dead fish

Maar eerst even dit

Ik ben echt niet zo iemand die zegt dat je je leven en je toekomst helemaal zelf in de hand hebt. Door schade en schande heb ik geleerd dat er soms dingen van buitenaf op je pad komen waar je geen invloed op hebt. Sommige omstandigheden en gedrag van mensen heb je nu eenmaal niet in de hand. Hoe je daar mee om gaat heb je dan weer wel zelf onder controle.
Maar als je je lot helemaal in de handen van anderen of omstandigheden legt, maak je amper kans om ook maar in de buurt van je doelen te komen. Het gevoel dat dat oproept is vaak machteloosheid. Terwijl degene die met zelfdiscipline actie onderneemt, zijn kansen op het bereiken van zijn doelen enorm vergroot.

Modiste "get the picture" just a wish

Modiste “get the picture” just a wish

Begin met je einddoelen

Zo, dat is gezegd. Dan kan ik het nu hebben over het stellen van persoonlijke doelen. De eerste stap in dit proces is het belangrijkst: wat wil je precies met je leven? Dit is het hoogste niveau van doelen stellen en waar het uiteindelijk allemaal om draait. Veel mensen beginnen veel lager in de hiërarchie. Ze zeggen: “ik wil afvallen” of “ik wil rijk worden”. De dieperliggende vragen blijven dan onbeantwoord: waarom wil je afvallen en waarom wil je dan rijk worden? Wil je rijk worden omdat je iets speciaals wilt kopen of wil je het omdat dan aanzien krijgt of komt het voort uit frustratie? Wil je afvallen omdat je dan makkelijker een partner kunt vinden, of wil je afvallen om langer en vooral beter te leven?
Het is van groot belang om deze “uiteindelijke” of “grote” doelen helder voor je geest te hebben. Deze zorgen namelijk voor blijvende motivatie. Als je bijvoorbeeld gewoon wil bezuinigen, is de kans groot dat je toch snel weer een kleine uitgave doet. Die paar euro maken nou ook weer niet uit en geld moet rollen toch? Als je een stukje land op het oog hebt (als metafoor voor een hoger doel) en je kunt dat stukje land goed voor ogen houden zul je makkelijker spaarzaam zijn.

Modiste "get the picture" dream plan goal

Modiste “get the picture” dream plan goal

Kaizen methode

Kaizen is Japans voor “veranderen naar beter” of “verbetering” en is een industriële aanpak in productiviteitsverbetering van na de Tweede Wereldoorlog. Er is een klein onderdeel uit de kaizen methode heel geschikt om achter dieperliggende oorzaak, reden of doel te komen. Vraag jezelf 5 x af Waarom? Ik wil afvallen. Waarom? Omdat ik dan een partner kan vinden. Waarom? Omdat ik graag kinderen wil. Waarom? Omdat ik graag iets door wil geven. Enz.  Net zo lang totdat je het gevoel hebt dat je het einddoel te pakken hebt of je echt geen antwoord meer kunt geven. Misschien is heeft hier het laatste antwoord wel helemaal niets met afvallen te maken en kun je deze stap helemaal over slaan. Door je dan op het duidelijk geworden einddoel te richten zou het zomaar zo kunnen zijn dat je lekkerder in je vel zit en dat je daardoor als vanzelf afvalt.

Modiste "get the picture" goals and achievements

Modiste “get the picture” goals and achievements

De begrafenismethode

Een andere heftige maar heel doeltreffende manier om er achter te komen wat voor jou belangrijk is, is de begrafenismethode. Is het je wel eens opgevallen dat mensen die de dood in de ogen hebben gekeken, ineens ingrijpend kunnen veranderen? Ook wie iemand in zijn naaste omgeving verliest, kan daardoor soms ineens de kracht vinden om het roer helemaal om te gooien. Als we aan onze dood herinnerd worden, beseffen we wat voor ons echt belangrijk is in het leven.  Een paar nare ervaringen en begrafenissen verder kan ik melden dat deze methode in het echt zeker werkt maar ook best wat tijd kan vergen.
Gelukkig hoeft niet iedereen die nare dingen echt te ervaren om deze methode te gebruiken. Om dit proces na te doen, kun je je inbeelden of je te gast bent op je eigen begrafenis. Wie zijn er op jouw begrafenis? Hoe herinneren deze mensen zich jou? Hoe zou je graag herinnerd worden? Wat zou je willen dat mensen over je zeggen?  Schrijf eens een begrafenisrede voor jezelf. Als je je hier in echt inleeft, zal je merken dat de ‘diepere’ of ‘grote’ doelen duidelijk worden.
Op deze nare en ingrijpende manier kom je er achter wat echt belangrijk voor je is, en wat bijzaken zijn. Bezittingen en status zijn dan niet zo belangrijk meer. We blijken vaak veel eerder echt iets te willen bijdragen en onze kwaliteiten zo goed mogelijk inzetten bij het ontwikkelen van iets dat we de moeite waard vinden.

Modiste "get the picture" make it happen

Modiste “get the picture” make it happen

Persoonlijke doelen stellen

Waar wil je vijf of tien jaar van nu zijn? Of over vijfentwintig jaar of volgend jaar deze tijd? Als je je einddoelen duidelijk hebt kun je hieruit tussenstappen gaan destilleren. Wat kun je morgen, volgende week of de komende 5 jaar doen om je einddoel te bereiken.
Een doel waar je echt wat mee kunt is specifiek, tijdgebonden en meetbaar. Op deze manier is het tenminste duidelijk wat je kunt doen en of je je doelen ook haalt. Moet je je acties bijstellen? Moet je er harder aan trekken? Of moet je je doelen bijstellen? Kun je je prioriteiten beter beheren. Iets wat urgent is is meestal niet zo belangrijk voor je einddoel dus wat kies je dan? Ben je in staat om het belangrijke te doen en het urgente te laten? Eerlijk is eerlijk dat is best even wennen.
Haalbaarheid is een zeer belangrijke factor. Hier zit echter ook een levensgrote adder onder het gras. Het is wijs om doelen te stellen die uitdagend zijn en waarvan je het zweet op je voorhoofd krijgt, maar die wel haalbaar zijn. Stel ook niet teveel doelen tegelijk, want dat zorgt voor te veel verspreiding van je aandacht. Jij weet het beste wat je aankunt zonder het te makkelijk te maken. Je mag jezelf best een beetje pushen.

Modiste "get the picture" walk your talk

Modiste “get the picture” walk your talk

 

Maar hoe haal je die doelen dan?

Schrijf je doelen op en hang ze op een plaats waar je ze goed kunt zien. Kijk wekelijks en maandelijks of je op de goede weg bent met je korte termijn doelen. Kijk ieder half jaar naar je middellange termijn doelen en jaarlijks naar je lange termijn doelen. Stel je tussenstappen waar nodig bij.

Laat je niet verleiden om je bezig te houden met urgente zaken die niet belangrijk zijn. En ja soms lopen dingen nu eenmaal anders. Het mooie is dat dat op de lange termijn helemaal niet zo’n groot verschil maakt zolang de lijn klopt met je einddoelen.

Breng minder tijd op sociale media of met de tv door. Breng in plaats hiervan tijd door met je dierbaren, voer een goed gesprek of doe juist die dingen die er toe doen en je dichter bij je doel brengen.
Vraag je bij dingen die op je pad komen af of het belangrijk is voor het behalen van jouw doelen of niet en weeg zo af of het nut heeft om er tijd en of energie in te steken. Laat je niet afleiden en gebruik desnoods hulpmiddelen om gefocust te blijven. Ik zelf gebruik mijn armbandje met pijltjes om steeds mijn doelen vooraan in mijn hoofd te hebben. Door er steeds een bewuste handeling van te maken als ik het armbandje om doe ben ik gedurende de dag beter in staat adequaat te reageren op dingen die op mijn pad komen en kan ik mij beter op mijn doelen richten.

 

Modiste wensarmbandjes met pijltjes

Modiste wensarmbandjes met pijltjes

PS.
Fijn als je me hieronder laat weten wat je van dit bericht vindt. Maar ik word echt heel blij als je je in de sidebar abonneert op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels.