Inmiddels alweer een tijdje terug zat ik te denken dat samen sterker (al een heel oud principe) weer heel actueel is. En ik vond het tijd geworden om daar zelf ook echt eens wat mee te doen. Spotsessies!Ik ken echt zo veel mensen in het brede lifestyle beroepenveld. Ondertussen zou het wel eens mooi zijn om dat enorme netwerk in te zetten. Niet voor mij maar voor elkaar. We zijn allemaal professionals. Van grafisch vormgever tot mode ontwerper, van trendwatcher tot brandspecialist, van ondernemer tot experience designer, en we hebben allemaal onze eigen expertise. Wat kunnen we hierin voor elkaar betekenen zonder dat het weer zo’n saaie netwerk bijeenkomst wordt. De uitkomst was een SPOTSESSIE! Samen op zoek naar trends, inspiratie en nieuwe ontwikkelingen!

modarium beeld van spotsessie DDW16 koffie

Wat is een spotsessie?

To spot > Te herkennen.

Sessie > Keer dat mensen bij elkaar komen.

Trendspotter > Iemand die informatie verzamelt, kennis neemt en rapporteert over nieuwe mode, ideeën, concepten, of activiteiten die groeien in populariteit.

Synergie > Het effect van samenwerking dat groter is dan wat de afzonderlijke partijen in totaal bereikt zouden hebben.

 

modarium beeld van spotsessie DDW16

 

1e SPOTSESSIE DDW16 >

Mij leek Dutch Design Week een perfecte 1e SPOTSESSIE.  DDW concentreert zich op ontwerpen voor de toekomst, is optimistisch en gelooft in het probleemoplossend vermogen van ontwerpers omdat zij beschikken over de inventiviteit en lenigheid van denken die kan leiden tot relevante innovaties waar onze snel veranderende wereld om vraagt. Ik heb hier zelf de afgelopen jaren veel goed en interessant werk gezien en kwam er steeds weer geïnspireerd vandaan. Het thema ‘The making of’ van deze editie sprak me ook enorm aan. Dus een reden te meer om eens voorzichtig te polsen of er interesse was voor zo’n SPOTSESSIE.

Een speciale dag. Een gezamenlijke SPOTSESSIE! Een Powershot vol Dutch Design.

En wat bleek? Na een kleine selectie en het versturen van wat berichtjes (echt niet zo veel) had ik binnen 2 weken een mailbox vol enthousiaste reacties en al 7 mensen die graag mee gingen.  Mensen die ik goed ken en waarvan ik weet dat ze een positieve bijdrage te leveren hebben.

Ik zorgde voor een route langs voorgeselecteerde locaties, exposities en presentaties, een interessante lunch locatie en een klein select prikkelend gezelschap toffe lifestyle professionals. Het toegangskaartje en de lunch waren voor eigen rekening.

 

Missie spotsessie >

Bij een spotsessie gaat het er om zoveel mogelijk informatie te verzamelen op de plaats en het moment zelf en hierover te rapporteren.

Omdat we dit op het moment zelf, ter plaatse, maar vooral samen doen, halen we veel meer rendement uit deze dag en rapporteren we aan elkaar.  Daar gebruiken we een Whatspp groep voor.

Maak steeds snel een keuze uit al jouw gemaakte beelden en probeer er vooral niet te lang over na te denken. Spotten is niet voor niets een snel en intuïtief proces.

Natuurlijk ben je maar een mens en heb je zoals iedereen selectieve perceptie. Dat maakt niet uit. We hebben allemaal onze eigen bagage, perceptie, expertise en competenties. Als we dit allemaal inzetten levert een spotsessie het meeste op. Iedere bijdrage telt!

 

Conclusie spotsessie >

De samenstelling van het gezelschap zorgde er inderdaad voor dat we als groep veel meer gezien hebben. De een is nu eenmaal heel commercieel ingesteld en de ander wat idealistischer. De een is gek op vrolijke kleuren, de ander is vooral geïnteresseerd in hergebruik. Door steeds je eigen beelden vast te leggen en daarna de beelden van alle deelnemers naast elkaar te leggen (in de Whatsapp groep) krijg je een veel rijker beeld dan je alleen zou hebben gehad. En nee ook met een groep kun je echt in een dag lang niet alles van DDW zien. Maar toch, we hebben ons best gedaan.

Door deze enerverende dag gezellig samen af te sluiten met een hapje en een drankje, ontstond de mogelijkheid de verschillende dingen die we hadden gezien te bespreken en samen te bedenken wat dat te betekenen zou kunnen hebben.

Samenvattend hebben we gezien dat we heel graag willen weten hoe iets gemaakt is (en dat mag je aan de buitenkant ook zien), wie het gemaakt heeft, of deze persoon wel eerlijk behandeld is, wat er in zit, of we het kunnen hergebruiken en hoe dan? Hoe we ons er bij voelen (opvallend vaak hulpmiddelen bij onze gevoelens) of het wel goed voor ons of onze omgeving is en wat de effecten zijn (op lange termijn)…
Als je nog meer interesse hebt in Dutch Design Week of de komende DDW kijk dan op de site van DDW.

 

Op naar de volgende SPOTSESSIE!

Bedankt allemaal voor jullie gezelschap en jullie bijdragen. Zonder jullie was het niet gelukt. Deze spotsessie was een succes. Dus op naar de volgende. De volgende spotsessie is in Amsterdam om eens te kijken hoe het zit met die experience die winkelen of de koopbeleving nu zou moeten zijn. En hoe kunnen wij dat vertalen naar onze website, label, bureau, merk, blog, producten enz. Dat belooft weer een hele mooie SPOTSESSIE!

 

PS.

Fijn als je me hieronder laat weten wat je van dit bericht vindt. Ben je benieuwd wanneer of waar de volgende spotsessie is? Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten…

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren