Terwijl ik op mijn stadsbalkon nog volop probeer te genieten van het laatste restje zomer, liggen de nieuwe wintercollecties alweer lang en breed in de winkels en de welbekende september issues, die uitpuilen van de mooi gefotografeerde modespecials, al bijna bij het oud papier. Mezelf verwennend met een flink glas darjeeling thee en macrons in van die lekkere zomerkleuren laat ik mijn gedachten gaan over de geoliede machine die achter de mode-cyclus zit.

Modarium beeld van stadsbalkon in de zon met september nummers

Couture

De mode-cyclus loopt vanaf de couture via de prêt à porter tot de confectiekleding.
 Een couture modehuis ontwerpt per 2 seizoenen een collectie, nl. herfst/winter en lente/zomer. Soms zelfs vaker b.v. een cruise collectie. In de laatste week van januari wordt meestal de zomercollectie geshowd en in de laatste week van juli de wintercollectie van de couturekleding. Couture is enorm duur omdat ze uniek is en een enorme hoeveelheid handwerk vraagt. Couture zou je kunnen zien als modekunst. Deze shows worden dan ook bijgewoond door de rijksten van de wereld maar ook steeds meer beroemdheden.

Modarium beelden mode-cyclus Couture

De couture collecties zorgen, hoe duur ze ook zijn, niet meer voor grote omzetten. De shows kosten kapitalen en er zijn wereldwijd niet meer zo veel mensen die couture kunnen betalen. De couture, die van groot belang is voor de prestige en bekendheid van de ontwerper, wordt in leven gehouden door zijn of haar prêt à porter (klaar om te dragen) collectie die afgeleid wordt van de couture. De couture shows zijn dan ook nog steeds van groot belang in de mode-cyclus.

Prêt à porter

Er zijn op dit moment veel meer ontwerpers en modehuizen die prêt à porter maken dan couturiers. De prêt à porter shows zijn 6 weken na de coutureshows. In oktober voor de lente/zomer collecties en in maart voor de herfst/winter collecties. Deze prêt à porter kleding is betaalbaarder dan couture omdat deze industrieel, dus machinaal en in serie, is gemaakt. Deze kleding is nog steeds erg prijzig door de naam van de ontwerper maar ook door de kwaliteit en hoeveelheid gebruikte materialen. Deze shows trekken vooral veel journalisten, mode fotografen, vakpers, inkopers, trendwatchers en modefreaks.

Modarium beelden mode-cyclus Prêt à porter
Minstens een half jaar tot een jaar voordat de collecties in de bladen staan en in de winkels liggen worden de foto-shoots voor de fashion items in de bladen geschoten en draait de publiciteitsmachine volop. De advertenties en filmpjes voor de nieuwe collecties moeten op tijd de media in, maar ook de winkelinrichting en bijvoorbeeld de nieuwe draagtassen moeten op tijd klaar liggen.

Modarium beelden mode-cyclus covers september issues 2016

Confectie

Confectiebedrijven geven hun assortiment vorm geïnspireerd op de prêt à porter collecties van de grote modehuizen (kleur, silhouet, afwerking). Ook de makers van pigmenten voor verf en inkten, maar bijvoorbeeld ook vezel- en stoffenfabrikanten gaan met de prêt à porter collecties als inspiratiebron aan de slag.
Om in te springen op het komende modebeeld bezoeken medewerkers van de creatieve afdeling van een confectiebedrijf de prêt à porter shows. Hiernaast laten zij zich adviseren door trendbureau´s. Dit gebeurt door middel van trendboeken, trendseminars en trendbladen. Ook bezoeken zij vaak beurzen over de hele wereld en grote steden om te kunnen zien wat er op straat gebeurd.

Modarium beelden mode-cyclus Confectie
De confectiekleding wordt gemaakt in de stoffen die op dat moment betaalbaar en voorradig zijn. De massaproductie van textiel komt nog vaak van grote ateliers of fabrieken uit de lage lonen landen als India, Bangladesh, China en Brazilië. Wat er op dit moment speelt is dat de productie in deze landen toch stapje voor stapje duurder word en de financiële voordelen niet meer opwegen. Hierdoor komt de textielproductie weer dichterbij naar landen als Portugal, Turkije en Polen waar de communicatie toch vaak makkelijker verloopt en de transportkosten lager zijn.
Over het algemeen geldt dat dit hele proces van couture tot en met confectie een tijdbestek van ongeveer 2 jaar in beslag neemt. Zoveel tijd is er nodig om een confectiecollectie op tijd, voor de juiste doelgroep, in de juiste hoeveelheden, in de kledingrekken te krijgen voor de juiste prijs met de juiste media-uitingen er bij.

 

De toekomst van de mode-cyclus

Verschillende ontwikkelingen zullen een effect hebben op de mode-cyclus. Ik zie een aantal veranderingen voor me.

Ik vraag me af of de vaak bizar dure shows en Fashion Weeks zoals we ze nu kennen zullen blijven bestaan. Dankzij internet zijn de beelden van de shows supersnel beschikbaar en digitaal zijn er steeds meer mogelijkheden. Hierdoor zullen de shows meerwaarde moeten creëren om interessant te blijven om ook echt naar toe te gaan of helemaal veranderen.
Hiernaast zijn er in kleinere of niet-westerse plaatsen steeds vaker Fashion Weeks die een heel eigen invulling aan hun Fashion Week geven. Sommige Fashion Weeks zijn tweejaarlijks in plaats van twee keer per jaar. Of showen liever nieuwe ontwerpers van eigen bodem, dan alleen maar de grote internationale namen. De Fashion Week van Kopenhagen of New Delhi zijn hier mooie voorbeelden van. Dit maakt de ontwikkeling van fashionshows en Fashion Weeks heel interessant.

Dankzij internet en razendsnelle productiemethoden kan het hele proces veel sneller doorlopen worden. Er zijn inmiddels een aantal confectieketens zoals bijvoorbeeld ZARA, H&M en Primark die door deze versnelling al veel vaker van collectie wisselen. Deze ontwikkeling zal voorlopig nog wel even doorzetten.

Er zijn steeds meer ontwerpers met grote namen die moeite hebben met het huidige hoge tempo en de commerciële druk van de hedendaagse mode. Dit vertellen zij zelf in interviews maar is misschien ook af te meten aan de manier waarop sommigen in het nieuws komen. Ze worden overspannen en draaien door. Gaultier is om deze reden helemaal gestopt met prêt-à-porter en wil zich alleen nog bezighouden met haute couture, zijn geuren en speciale projecten. Zullen er meer volgen?

 

De toekomst van de mode

De mode zelf is ook aan verandering onderhevig. Er zijn ontwerpers die steeds dezelfde goed ontworpen basisstukken van duurzame materialen aanpassen of in nieuwe andere materialen uitbrengen. Zij doen dit dan op zo’n manier dat de stukken uit de nieuwe collectie passen bij de stukken uit vorige collecties. Zodoende hoef je als klant niet ieder jaar een hele nieuwe garderobe te kopen. Hiernaast zeggen de trends dat het bezitten van dingen steeds minder belangrijk wordt. Hierdoor zal het kopen van fashion voor status in belang afnemen. Het kopen van fashion met een doel of emotie zal toenemen maar deze cyclus zal veel minder snel draaien. Een andere belangrijke ontwikkeling zit em in no-gender kleding. Kleding die echt voor mannen en vrouwen hetzelfde is.

Er zijn steeds meer tekenen dat het verschil tussen winter en zomerkleding verdwijnt. Dat zit dan voornamelijk in het gebruik van kleur en materiaal. Laten we zeggen dat wit het hele jaar door kan en dat het ouderwets geworden is om met Pasen voor het eerst je nieuwe zomerkleding te dragen. Een zomerjurk gecombineerd met laarzen en een lekker wollen vest kan een erg leuke winterlook zijn.

Al deze dingen bij elkaar zullen een effect hebben op de algehele mode en de mode-cyclus. Want wat zal er met merken gebeuren als we steeds meer in een circulaire ontwerp wereld leven? Een wereld die meer en meer gebaseerd is op reparatie en recycling, waar het onvolmaakte juist mooi is en waar er geen houdbaarheidsdatum meer voor je spullen is, maar je spullen juist houdbaar of tijdloos zijn en gemaakt om lang mee te gaan? Ik ben heel benieuwd!

Alle runway foto’s komen van vogue fashion-shows alle andere foto’s komen van de websites van de betreffende merken of labels.

 

PS. Fijn als je me hieronder laat weten wat je van dit bericht vindt en of je er wat aan gehad hebt. Ook vragen zijn welkom. Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten.