Voor 1991 september Avenue Zeeuw meer minnen stelde Avenue’s fashion director (en stylist) Frans Ankone outfits samen die gebaseerd zijn op de traditionele Zeeuwse kleding gecombineerd met mode uit de nieuwe, internationale wintercollecties van 1991.

Modefotograaf (met passie voor reizen, landschaps- en natuurfotografie) Maarten Schets vereeuwigde het resultaat in een serie zeegezichten in oer-Hollandse storm en regen. Avenue was te Hoedekenskerke, Schoondijke, Vrouwenpolder en andere zoetbenoemde Zeeuwse plaatsen onder het motto ‘Schepen vergaan, maar zwarte mode blijft altijd bestaan.’

Avenue

Hoofdredactie > Louki Boin & Mare van der Velde Vailda (adj.)
Art director > Hans van Blommestein
Redactie mode en schoonheid > Frans Ankoné
Chef vormgeving > Louis Voogt
Vormgeving > Marise Clason, Tiny Laarakker, Yoke Westerman
Eindopmaak > Ferry van Lierop

Avenue

Avenue was een zeer toonaangevend blad en wilde inspireren tot vernieuwing. Fotografie speelde een cruciale en vooruitstrevende rol; alles was mogelijk zolang het spectaculair en relevant was. Avenue beschouwde mode, modestyling en vooral modefotografie als kunst. Fotografen en bekende schrijvers werden wereldwijd op pad gestuurd om spraakmakende reportages te maken. De woon- en eetrubrieken bleken trendsettend. Ook politiek, economie, wetenschap, gezondheid, kunst, psychologie en spiritualiteit kregen aandacht. Terugkijkend was Avenue een echt lifestylemagazine dat daadwerkelijk trends zette.
Het tijdschrift was vooral in de jaren zestig en tachtig van de vorige eeuw een icoon en een bron van inspiratie, voornamelijk dankzij de (mode)fotografie en styling. Avenue heeft bestaan van november 1965 tot april 1994 en blijft tot op de dag van vandaag een begrip en een grote inspiratiebron voor stylisten, vormgevers, fotografen en andere hedendaagse magazines en glossy’s over de hele wereld.

mode pagina’s “Zeeuw meer minnen”

Fotografie > Maarten Schets
Productie > Frans Ankoné
Haar & Make-up > Eva Copper
Model > Christa Doelman

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 44 & 45
> Aan zee bij Hoedekenskerke

blouse van St. Gallen-kant > Callaghan
omslagdoek > Zeeuwse Klederdrachten Museum
handschoenen > Romeo Gigli
gitten-halssnoeren met gouden ‘zeug’ > Lyppens
speciaal gemaakte kap geïnspireerd op de Zuidbevelandse schelpmutsen > Elizabeth van der Helm

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 46
> Aan zee bij Hoedekenskerke

zijden ballonrok met rand van plisse > Callaghan
kort ajour truitje met zwarte gitten > Callaghan
panty > Yves Saint Laurent
schoenen > Grenson
omslagdoek > Romanov
kapje geïnspireerd op de Walcherse langettenmuts > Elizabeth van der Helm

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 47
> Aan zee bij Hoedekenskerke

antiek bloedkoralen halssnoer met gouden ‘zeug’ > Lyppens
blouse (organza) met manchetten van waaierplisse > Chloe
blazer met plisse > Vormani
zware boerenrok > Waterlooplein
schoenen > Grenson
handschoenen > Romeo Gigli
Florentijnse wandelstok > prive-eigendom
hoedje > Elizabeth van der Helm

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 48
> Rouwdracht bij Zoutelande

broderie blouse met pailletten > Romeo Gigli, Limited Edition
velours vestje bezet met kraaltjes > joop!
superwijde rok met pailletten > Frank Govers
panty > Kunert
schoenen >Romeo Gigli
kap geïnspireerd op de Walcherse schelpmuts > Elizabeth van der Helm

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 49
> Rouwdracht bij Zoutelande

broderie blouse met pailletten > Romeo Gigli, Limited Edition
superwijde rok met pailletten > Frank Govers
panty > Kunert
handschoenen >Romeo Gigli
zwarte klompen met strik > Vinoodh Matadin

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 50
> Zwart in de Zeeuwse dracht

rok met 8 banen > René Lezard
legging > Di Bari
kousen > Kunert
handschoenen > de Bijenkorf
zwarte klompen met strikken > Vinoodh Matadin
mutsje > Elizabeth van der Helm

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 51
> In de storm bii het Oostgat

jas > Mac & Maggie
rok fluweel met 8 banen > Norma Kamali
body met voeten en handen > Chloe
omslagdoek > Romanov
rijglaarsjes > Grenson
mutsje (aan de ‘hul’ ontleend) > Elizabeth van der Helm

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 53
> “De snoeptafel” (klep van de mannenbroek)

antieke zilveren Zeeuwse knoop > Lyppens
blouse > Mac & Maggie
zilveren broekstukken > Zeeuws Klederdrachten Museum
mannenbroek wol > Rene Lezard
omslagdoek > Zeeuws Klederdrachten Museum
traditionele Schotse schoenen > The Scotch House
handschoenen > Romeo Gigli
mutsje (op de ‘kornet’ geïnspireerd) > Elizabeth van der Helm

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 54 > Haken als handwerktechniek (wellicht geïnspireerd op visnetten)

lange gehaakte trui > Yohji Yamamoto
gehaakte hoepelrok > Yohji Yamamoto
gehaakte lieslaarzen > Yohji Yamamoto
gehaakte luifelhoed > Yohji Yamamoto

1991 september Avenue Zeeuw meer minnen pagina 55
> De WaIcherse kIederdracht

blouse met extreem lange mouwen > Romeo Gigli
bustier fluweel > Callaghan
forse boerenrok > Waterlooplein
handschoenen > Romeo Gigli
‘muts’ > Elizabeth van der Helm

Informatie over de bijdragers >

Fotograaf Maarten Schets had een sterke interesse in vreemde culturen. Dankzij zijn fotografietalent kreeg hij opdrachten van Avenue voor modereportages in landen als China, India, Indonesië en andere verre oorden. Toch was hij niet teleurgesteld toen bleek dat zijn opdracht voor dit nummer (zie pagina 44) in het Nederlandse Zeeland moest plaatsvinden. De lokale storm en regen waren voor hem niet zo’n groot probleem als voor het model, Christa. Schets staat bekend om zijn locatiefotografie, werkte aan campagnes voor merken als Scapa en Laura Ashley, en was vaak in Parijs te vinden, onder andere voor Depeche Mode. Neem een kijkje op de Instagram pagina van Maarten Schets en ontdek zijn indrukwekkende portfolio.

De Nederlandse fotograaf en stylist Frans Ankoné vervulde verschillende functies in de mode-industrie. Hij was fashioncoördinator bij Peek & Cloppenburg, Lampe en Mac & Maggie, en fashion director bij Avenue en Vogue Germany. Ook werkte hij als artistiek directeur voor Romeo Gigli en visueel directeur voor Fashion and Style bij The New York Times Magazine. Daarnaast gaf hij les aan het Amfi en werkte hij samen met Fong Leng. Bekijk hier een interview met Frans Ankoné door Georgette Koning van Independent Fashion Daily en het prachtige tijdschrift Mirror Mirror Magazine.

Elizabeth van der Helm is een van de laatsten die het hoedenvak echt nog heeft geleerd. Naast haar eigen hoedencollectie maakte ze ook hoeden voor onder andere Soap Studio. Ze publiceerde ook een boek over het maken van modehoeden.

Waarom laat ik Zeeuw meer minnen zien? >

Ik wil graag deze “oer-Hollandse” modespecial uit 1991 met jullie delen, omdat het voor mij zo’n mooi voorbeeld is van een modespecial die een verhaal vertelt. De styling, de fotografie, de plaats, het model, de keuzes van stukken en accessoires en zelfs het haar, dragen samen dat verhaal uit. In tegenstelling tot de huidige praktijk, waarbij vaak kledingstukken van één label of merk worden gebruikt in (studio)styling in ruil voor advertentie-inkomsten, werden in deze 1991-styling combinaties en bewerkingen gemaakt van meerdere ontwerpers, vintage stukken (of zelfs speciaal voor deze reportage aangeschafte tweedehands items), museumstukken en privé-eigendommen. Dit alles op een niet zo makkelijke locatie. Ik begrijp heus dat er tegenwoordig minder budget beschikbaar is voor magazines dan destijds bij Avenue het geval was en dat op deze manier werken meer tijd, geld en moeite kost.  Maarrrr, wat een meesterschap en inspiratie…

Een andere reden om deze modespecial te delen, is dat het wat mij betreft een interessante opdracht zou zijn voor hedendaagse ontwerpers en vormgevers om vanuit (de Nederlandse) historische dracht en of  gebruiksvoorwerpen een hedendaagse visie te ontwikkelen. Gebruik van “echte” en duurzame materialen en ambachtelijke technieken gecombineerd met nieuwe technologie zouden juist nu een mooie weg voorwaarts kunnen zijn.

(Terzijde: Ik vraag me steeds af hoe die prachtige zwarte klompen met strik van Vinoodh Matadin, destijds nog niet zo bekend als modeontwerper en fotograaf, op deze beelden zijn beland. Heeft hij aan deze modepagina’s meegewerkt? Misschien weet iemand dat?)

Alle beelden in de modarium rubriek “magazine collection” zijn geselecteerd uit mijn eigen magazine collection tenzij anders vermeld.

PS. Ik hoor graag wat jullie van dit bericht vinden en of jullie er iets aan hebben gehad. Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten.

 

Wil je weten hoe je spreads opmaakt als een prof kijk dan hier.
Wil je Avontuur in Lapland uit de Avenue van oktober 1982 bekijken kijk dan hier.
Wil je andere magazines bekijken kijk dan in mijn Magazine Collection Archief.