Modarium organiseerde alweer de 4e spotsessie. Voor deze spotsessie gingen we naar Dutch Design Week 2017 in Eindhoven om samen trends te spotten. In een dag hebben we met zijn vijven heel veel gezien en zeker wat trends voor de toekomst opgepikt.
Iets wat we op verschillende manieren terug hebben gezien is het anders kijken naar de natuur, onze aarde, en de manier hoe wij produceren, gebruiken en verbruiken. Het “Inspired by Nature” thema blijft dus voorlopig nog wel even relevant. Deze keer waren (v.l.n.r.) Chelsey (grafisch vormgeven, fashion, art), Daisy (grafisch vormgeven, fashion, schoenen), Temara (grafisch vormgeven, nature en sociaal) (ikzelf grafisch vormgeven, fashion, styling, trends) en Fabiënne (grafisch vormgeven, fashion, styling en influencer) er bij.
Wat is een spotsessie?
Tijdens een spotsessie komen we met een select groepje lifestyle professionals bij elkaar om samen (in synergie) op een specifieke locatie trends te herkennen. Normaal gesproken werken trendspotters alleen en in grote steden als Londen, New York en Tokyo. Zij kijken dan of ze aan de hand van producten, het uiterlijk van mensen, gedragingen van mensen en wat er op straat gebeurt en te zien is, of ze het vroege begin van trends kunnen herkennen. Wij doen een spotsessie met een klein maar fijn groepje professionals uit de lifestyle branche samen ipv alleen. Het liefst uit net iets andere takken bijvoorbeeld iemand uit de interieur branche, iemand uit de fashion branche, iemand uit de web of zelfs UX branche en bijvoorbeeld iemand die specifiek in menselijk gedrag of sociologie is geïnteresseerd enz. enz.
Omdat we dit spotten daar en op dat moment samen doen halen we veel meer rendement uit deze dag en rapporteren we aan elkaar. Spotten is een snel en intuïtief proces. We hebben allemaal onze eigen bagage, perceptie, expertise en competenties. Als we dit allemaal inzetten levert zo’n spotsessie voor iedereen het meeste op (synergie). Dit is de essentie van deze spotsessie > DDW 2017 trends voor de toekomst.
Waarom een spotsessie op DDW?
DDW zegt zelf zich te concentreren op ontwerpen voor de toekomst, optimistisch te zijn en te geloven in het probleemoplossend vermogen van ontwerpers omdat zij beschikken over de inventiviteit en lenigheid van denken die kan leiden tot relevante innovaties waar onze snel veranderende wereld om vraagt. Verspreid over zo’n honderd locaties door de hele stad presenteert DDW in negen dagen werk en concepten van ruim 2500 ontwerpers aan een groot en breed publiek. Dit is dus een extra goede plek om trends te spotten.
Trends spotten kun je altijd en overal. In een stad kijken naar wat er gebeurd en te zien is op straat is een hele goede manier omdat dit zaken zijn die daadwerkelijk in het echt gebeuren en hier veel aan af te lezen is.
Maar het is ook wel eens goed om juist te kijken naar de concepten en gedachten van ontwerpers die al hebben nagedacht over de trends voor de toekomst. Laten we het “doors of perception” noemen. Dan is een beurs of een design evenement een hele mooie gelegenheid. DDW is een voorloper binnen de design evenementen dus dat maakt dit design evenement extra interessant.
Welke trends hebben we gezien?
Er waren verschillende ontwerpers die hun visie gaven over de mix van analoog en digitaal of hoe we omgaan met de digitale wereld in ons dagelijks leven. Een sympathiek voorbeeld hiervan is PenPal. > Je stuurt een digitaal kaartje naar je oma. Oma schrijft (analoog) wat terug en verstuurt het via de PenPal brievenbus. Jij krijgt dan langs digitale weg een foto van de kaart van je oma.
Er waren meer ontwerpers die onze manier van consumeren onder de aandacht wilden brengen met bijvoorbeeld kleding die op zo’n manier gemaakt is dat je het kunt herstellen als het slijt. Of een spijkerbroek (een massa product) die gemaakt is om het snelle proces van mode te verlangzamen om een echte sentimentele relatie met je jeans aan te gaan zodat je er minder makkelijk afscheid van neemt. Maar ook een horloge wat je weer terug verkoopt als je het niet meer wil.
Er was het een en ander te zien met betrekking tot hergebruik en circulaire productieprocessen. Voorbeelden hiervan zijn de tassen van hergebruikte maar ongebruikte werkkleding van Pourproduct maar ook het porselein van Studio Lotte Douwes.
Er waren verrassend veel hulpmiddelen te zien voor hoe we ons voelen, mooie of verdrietigen momenten kunnen onthouden of vieren maar ook om ons te helpen omgaan met de stress van het moderne leven. Een ketting die warm wordt bij emotie, een bloem die je helpt herinneren in je interieur, een veilige en rustige plek om je terug te trekken op kantoor.
Zoals gewoonlijk was er ook nu weer veel onderzoek naar nieuwe, andere, of juist oude bekende materialen. Wat kunnen we er mee, hoe gedraagt het zich, kunnen we het anders inzetten, kunnen we het hergebruiken, enz. enz
Opvallende trends voor de toekomst
Ik vond het opvallend dat de sociale aspecten van sommige ontwerpen of maakprocessen vanzelfsprekend waren en niet (meer) als zodanig werden genoemd. Maar ook juist ontwerpen die van het sociale aspect het hoofddoel hadden gemaakt. Hier zit blijkbaar iets. Social Design wordt main stream.
Hulpmiddelen die ons in een gewone gezinswoning helpen om groenten te verbouwen, zelf te fermenteren, maar ook het destilleren in het klein, sterken me in de gedachte dat de huishoudens in de toekomst de belangrijke maar bijna onzichtbare veranderingen te weeg zullen brengen die nodig zijn. Een stukje terug in de tijd maar met nieuwe technologie of anders toegepaste technologie.
De relatie tussen consument, gebruiker en het product wordt steeds belangrijker. Materialen van waar jij ook vandaan komt, een broek waar je geschiedenis en een emotionele band mee hebt, dingen die aardig voor je lijken te zijn.
Deze spotsessie>4 leverde ruim genoeg bagage om over trends voor de toekomst na te denken…
Op naar de volgende SPOTSESSIE!
Bedankt allemaal voor jullie inspirerende gezelschap en jullie bijdragen. Zonder jullie was het niet gelukt. SPOTSESSIE 4 was een succes. Dus op naar de volgende… Heb je interesse? Lees hier over spotsessie > 1 en spotsessie > 2. Ben je benieuwd wanneer of waar de volgende spotsessie is? Wil je de volgende keer ook mee? Vraag hier om meer informatie of geef je nu vast op via .
PS.
Fijn als je me hieronder laat weten wat je van dit bericht vindt. Ben je benieuwd wanneer of waar de volgende spotsessie is? Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten…