Oftewel, hoe plaats je een object in een ruimte of op een vlak? Ieder grafisch object (logo, pictogram, beeld, motief, illustratie) “werkt” anders in een andere ruimte of op een ander vlak. De vraag zou dan kunnen zijn; hoe wil je dat het object of de vorm overkomt? Braaf, spannend, dynamisch of juist stabiel? Mik je op een hoger segment of op een lager segment? Wil je trendgevoeligheid laten zien of juist een lange historie. Wat wil je uitstralen?

De relatie tussen een grafische object en een ruimte wordt beïnvloed door alles binnen de grenzen van die ruimte, maar vooral in hoeverre deze vorm het oog aantrekt (of afstoot). Dit is de ruimte voor de grafisch vormgever. Hoe meer aantrekkingskracht het grafische object heeft (of hoe meer aandacht de vorm vraagt) hoe meer ruimte zo’n object nodig heeft. De beschikbare ruimte is vaak een gegeven waar je als vormgever niet van af kunt wijken. Daarom pas je vaker het formaat van een object aan, aan de ruimte dan andersom.

object in ruimte 01

Een “punt” maken…

De ruimte is vaak door de klant of budget bepaald. Als dat niet zo is zijn hier interessante keuzes te maken. Als de ontwerp ruimte eenmaal is vastgesteld, volgt de vraag; hoe groot of hoe klein moet het punt zijn? De illustratie hieronder is een voorbeeld van hoe een punt “werkt” in een vaste ruimte. Ook kun je zien/bedenken hoe het er uit zou kunnen zien als je de punt vervangt door een illustratie.

maat object in ruimte 02

Zomaar je object in het midden van een vlak plaatsen is niet altijd de beste oplossing. Hieronder kun je zien hoe het ‘werkt’ als je een punt in een vaste ruimte plaatst maar dan steeds op een andere plaats zet. Dit is een vereenvoudigde weergave van de basis van al het grafisch vormgeven. Zo makkelijk is het in het echt nooit omdat je dan met veel meer factoren rekening moet houden.

plaats object in ruimte

In de illustratie hieronder kun je dan weer zien hoe het “werkt” als je verschillende variaties maakt op de maat en de plaatsing binnen een gegeven ruimte.  Hier zie je ook dat de “restruimte” een rol gaat spelen in de aantrekkingskracht van het geheel. Nog steeds is de vraag; hoe wil je dat het object of de vorm overkomt? Ga je voor een braaf, duidelijk of een gedurfder beeld?

plaats en maat in ruimte 04

Ik schreef al dat dit een sterk vereenvoudigde weergave van de basis van al het grafisch vormgeven is. De kunst is nu dit te vertalen naar de plaatsing van de objecten binnen een logo, een logo op een visitekaartje of een print op een shirt. En ja een shirt heeft een andere vorm en op een visitekaartje komt meer informatie dan alleen een logo. De ruimte is anders maar het principe werkt hetzelfde. Probeer maar…

 

PS.

Ik vind het erg leuk als je me laat weten wat je van dit bericht vindt en of je er wat aan gehad hebt. Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten.