Voor de snelle, onmisbare en dagelijkse portie inspiratie even een paar snelle inspiratie links op een rijtje. De hieronder genoemde bedrijven, websites of blogs geven informatie op het gebied van trends, in de wereld van fashion, design, interieur en lifestyle. Ontwerpers, inkopers, marketeers en bedrijven in de fashion, design, lifestyle en communicatie gebruiken deze informatie om;
• hun ontwerpers of ontwerpen te ondersteunen
• zelf niet achter trends aan te hoeven jagen maar deze informatie in kopen waardoor zij tijd winnen
• als basis of rode draad te dienen voor het opbouwen van een collectie
• als klankbord/referentie te dienen voor eigen ideeën
• zekerheid te geven aan onzekerheden
• als hulpmiddel te dienen om informatie aan fabrikant duidelijk te kunnen maken
• als verduidelijking te dienen van informatie naar inkoop en verkoop
• als hulpmiddel te dienen bij benchmarketing
• als inspiratie
Een aantal hiervan zijn commerciële bedrijven die hoge abonnementsgelden vragen. Om nieuwe klanten aan te trekken lichtten zij soms een tipje van de sluier op, laten zij hun werkwijze zien of geven zij informatie van eerdere seizoenen gratis weg. De blogs zijn vaak zonder lidmaatschap te zien en geven veel informatie en beelden. Het loont ook de moeite om even te kijken of ze op andere sociale media aanwezig zijn (Facebook, Linkedin, Pinterest, Tumbler, Instagram enz.).
Worth Global Style Network Ltd. is op dit moment wereldwijd een van de grootste fashion en consumenten trends forecasting services.
wgsn blogs
WGSN Instagram
WGSN tumblr
WGSN Colourarchive Tumblr
TRENDTABLET is het sociale media platform gesticht door Lidewij Edelkoort en bewerkt door Cécile Poignant. Dit gereedschap verklaart hoe trends groeien, ontwikkelen en stromen. Het helpt ons beter waar te nemen en te begrijpen hoe trends inwerken op ons dagelijks leven.
The Cool Collector blog is de online plaats waar jonge creatieve nieuwtjesjagers uit verschillende ontwerp disciplines delen en rapporteren wat hun inspireert. Zij selecteren en presenteren je wat zij omschrijven als cool, innovatief en welke ideeën en concepten potentie voor de toekomst hebben.
“Trendland is what it sounds like, a world of raw trends, waiting to be nurtured and defined.” Trendland heeft een frisse aanpak met betrekking tot fashion informatie met iedere dag nieuwe ideeën.
Meta Struycken is creatief directeur en oprichter van STYLE INDICATOR STUDIO. Voor haar komen de ervaringen die ze heeft opgedaan gedurende een inmiddels ruim 25 jarige carrière in de mode samen binnen deze forcasting website. Met STYLE INDICATOR STUDIO ambieert ze een steentje bij te dragen aan hetgeen mode zo inspirerend en aantrekkelijk kan maken. Een website waar inhoudelijke informatie over trends, vakmanschap, visie, creativiteit en schoonheid centraal staan. Ze volgt de internationale trends, maar ook haar eigen intuïtie. Mode staat centraal, maar wordt gerelateerd aan andere creatieve disciplines als design, interieurontwerp, kunst, architectuur en food. Door dieper in te gaan op inspiratiebronnen, ambachtelijke technieken, culturele en historische aspecten, maatschappelijke ontwikkelingen en lifestyles die aan de basis staan van een trend, een product, een collectie of merk hoopt ze andere creatieven te informeren en te inspireren.
Style Indicator
Stylink: serious business is een onafhankelijke bron van informatie op het snijvlak van creativiteit en commercie: trends, opleidingen, marktontwikkelingen, beurzen en evenementen.
Color collective is door Lauren Wageras gecreëerd als online kleur bron/inspiratie voor ontwerpers. De kleur paletten zijn gebaseerd op op het werk van verschillende ontwerpers, kunstenaars en fotografen die Lauren inspireren.
Laat je op patternbank inspireren door duizenden dessins, stofontwerpen en trendreports op het gebied van dessin.
patternbank blog
ESP Trendlab… creatieve gereedschappen + visionaire inlichtingen, door experts voor experts
ESP Trendlab blog
ESP Trendlab Instagram
ESP Trendlab Tumblr
Christine Boland is in de eerste plaats trendwatcher/trendanalist met een achtergrond in de psychologie en mode. Zelf geeft ze de voorkeur aan trendanalist boven trendwatcher; analist beschrijft de actieve rol beter. Zij brengt trends, drijfveren en kansen helder in beeld. Wereldnieuws en maatschappelijke ontwikkelingen zijn bron van inspiratie. Met behulp van de door Christine Boland ontwikkelde mindsets kunnen productontwikkelaars, ontwerpers, beleidsmakers, marketingmanagers hun stijlformules ontwikkelen en vastleggen. Daarnaast geeft Zij haar visie weer in praktische trendboeken.
Het Nederlands Interieur Instituut geeft trends door ter inspiratie. Hiermee bevorderen ze de ontwikkeling in de Interieur & lifestyle branche. Tevens heeft het platform een sterke netwerk functie.
Independent Fashion Daily is opgericht door modejournalist Georgette Koning. Waarom? Omdat er in de mode zowel interessante als dubieuze dingen gebeuren die zij niet altijd kwijt kan als freelancer in kranten of magazines. Ook publiceert zij op deze site door haarzelf geschreven artikelen die eerder zijn verschenen in bladen of kranten.
Ik wens je veel inspiratie…
PS.
Fijn als je me hieronder laat weten wat je van dit bericht vindt en of je er wat aan gehad hebt. Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten.