Shopping experience >

Internet of niet: de winkel in het straatbeeld zal echt altijd blijven bestaan. De spelregels veranderen wel. De consument heeft hoge eisen en weinig tijd.  Winkelen moet relevant en vooral een belevenis of een feestje zijn. Er zijn retailers die dit heel goed doen. Experience, verleiden en geloofwaardig verbinden was het thema voor SPOTSESSIE 2. Hoe kunnen wij dat inzetten bij onze aanpak, producten, dienst, website, label, bureau, merk, blog, enz.

Samen sterker is al een oud principe en nu weer heel actueel. Maar het is tijd om daar zelf ook eens echt wat mee te doen. Van grafisch vormgever tot mode ontwerper, van trendwatcher tot brandspecialist, van ondernemer tot experience designer, we hebben allemaal onze eigen expertise. Wat kunnen we hierin voor elkaar betekenen zonder dat het weer zo’n saaie netwerk bijeenkomst wordt? Deze keer gingen we naar Amsterdam met Marja Loomeijer de interieurontwerper/adviseur van NR12, Janneke van der Horst een hippe user experience designer, Daisy van ’t Slot de grafisch vormgever bij van den Assem schoenenen en ikzelf zei de gek. Een klein maar fijn groepje voor SPOTSESSIE 2. Samen op zoek naar trends, inspiratie en nieuwe ontwikkelingen!

Wat is een spotsessie?

To spot > Te herkennen.
Sessie > Keer dat mensen bij elkaar komen.
Trendspotter > Iemand die informatie verzamelt, kennis neemt en rapporteert over nieuwe mode, ideeën, concepten, of activiteiten die groeien in populariteit.
Synergie > Het effect van samenwerking dat groter is dan wat de afzonderlijke partijen in totaal bereikt zouden hebben.

SPOTSESSIE 2 moodboard 01

SPOTSESSIE 2 EXPERIENCE >

Ik zorgde voor een route langs voorgeselecteerde locaties in Amsterdam, een interessante lunch locatie (food en eetbeleving is tenslotte een belangrijke speler op trendgebied geworden) en een klein select prikkelend gezelschap toffe lifestyle professionals. Alle aankopen en de lunch waren voor eigen rekening.

Missie spotsessie 2 experience >

Bij een spotsessie gaat het er om zoveel mogelijk informatie te verzamelen op de plaats en het moment zelf en hierover te rapporteren. Omdat we dit op het moment zelf, ter plaatse, maar vooral samen doen, halen we veel meer rendement uit deze dag en rapporteren we aan elkaar.  Daar gebruiken we een Whatspp groep voor. Maak steeds snel een keuze uit al jouw gemaakte beelden en probeer er vooral niet te lang over na te denken. Spotten is niet voor niets een snel en intuïtief proces. Natuurlijk zijn we allemaal maar mensen en hebben we zoals iedereen selectieve perceptie. Dat maakt niet uit. We hebben allemaal onze eigen bagage, perceptie, expertise en competenties. Als we dit allemaal inzetten levert een spotsessie het meeste op. Iedere bijdrage telt!

SPOTSESSIE 2 moodboard 02

 

Conclusie spotsessie 2 >

De samenstelling van het gezelschap zorgde er inderdaad ook nu weer voor dat we als groep veel meer gezien hebben. De een is nu eenmaal heel commercieel ingesteld en de ander wat idealistischer. De een weet meer over gedrag van mensen en de ander weet meer over sfeer. Door steeds je eigen beelden vast te leggen en daarna de beelden van alle deelnemers naast elkaar te leggen (in de Whatsapp groep) krijg je een veel rijker beeld dan je alleen zou hebben gehad.
Door deze enerverende dag gezellig samen af te sluiten met een hapje en een drankje, ontstond de mogelijkheid de verschillende dingen die we hadden gezien te bespreken en samen te bedenken wat dat te betekenen zou kunnen hebben.
Geen van ons had echt nieuwe dingen gezien maar dat is eigenlijk een mooie bevestiging dat we allemaal op ons eigen gebied bij blijven door beurzen te bezoeken, vakbladen te lezen en heel goed onze ogen open te houden en gewoon veel om ons heen en naar mensen kijken.

Samenvattend hebben we gezien dat we heel graag eerlijk en oprecht benaderd willen worden. Dat dingen, spullen, materialen, ontwerpen maar zeker ook de koopbeleving of experience echt moeten zijn. En let op! Want er is een groot verschil tussen de beleving van echt of echt!
We willen niet als een doelgroep aangesproken worden. We willen geen goedkope knockoff of dupe van een mooi ontwerp voor dezelfde prijs. We willen handgemaakt en niet in een fabriek gemaakt met hier en daar een expres gemaakt schoonheidsfoutje voor het ambachtelijke gevoel. Als er biologisch op staat willen we ook dat het biologisch is en niet alleen een duurder product met een paar vlekken voor de biobeleving. We willen een echt origineel ontwerp waar tijd, energie en aandacht aan besteed is. We willen zelf ook die aandacht en energie ontvangen. We willen dat de details kloppen. Want als de details kloppen weten we dat het met de aandacht goed zit.

Die shops, labels, merken of producten die er voor kunnen zorgen dat we willen geloven in hun oprechtheid gunnen we onze verbintenis. De kunst is dit te vertalen naar onze aanpak, producten, dienst, website, label, bureau, merk, blog, enz. Ik ben er voorlopig nog niet uit hoe maar ben er wel van overtuigd dat hier de sleutel ligt.

SPOTSESSIE 2 moodboard 03

 

SPOTSESSIE 2 moodboard 05

 

SPOTSESSIE 2 moodboard 04

Op naar de volgende SPOTSESSIE!

Bedankt allemaal voor jullie gezelschap en jullie bijdragen. Zonder jullie was het niet gelukt. SPOTSESSIE 2  was een succes. Dus op naar de volgende…
De volgende spotsessie is op zaterdag 8 april in Antwerpen. Het thema is concept en we zullen de dag starten in het MoMu met een tentoonstelling van de Hermès-collecties van Martin Margiela. We gaan hier kijken omdat de conceptuele benadering van de presentatie, verkoop en communicatie van zijn collecties ons denken over mode en het systeem achter deze mode, alsook onze visie op ambacht, commercie, auteurschap en innovatie voorgoed hebben veranderd. Hierna lunchen we en zullen we Antwerpen in trekken.
Dat belooft weer een hele mooie SPOTSESSIE! Geef je nu vast op via hallo@modarium.nl.

 

SPOTSESSIE 2 deelnemers

 

PS.
Fijn als je me hieronder laat weten wat je van dit bericht vindt. Ben je benieuwd wanneer of waar de volgende spotsessie is? Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten…

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren