Linea Italiana Settembre/2 1982 > Blader met mij door deze tweede septembereditie van Linea Italiana uit 1982 en krijg een zeldzaam inkijkje in Italiaanse mode, stijl, fotografie en design uit de jaren 1980.
Sommige modetijdschriften zijn als vallende sterren—fel stralend zolang ze zichtbaar zijn. Linea Italiana was zo’n ster. Het magazine verscheen eerst in Italië van 1965 tot 1984 en had daarna tijdens zijn hoogtijdagen een invloed die vergelijkbaar was met Vogue Italia. Het stond bekend om hoogwaardige fotoreportages die Italiaanse mode en stijl belichtten, vaak met werk van gerenommeerde fotografen en ontwerpen van prominente modeontwerpers.
De edities waren daarnaast dik en zwaar, met soms wel 420 pagina’s op glanzend papier, waarvan ongeveer 156 genummerd en redactioneel. De rest bestond vooral uit advertenties, soms 8 tot 10 pagina’s achter elkaar van grote merken als Trussardi, Prada, Valentino en Versace. Afhankelijk van de editie stond het redactionele deel voorin of achterin, zoals bij dit specifieke septembernummer uit 1982.
Alex Chatelain fotografeerde voor Linea Italiana Settembre 1982
Deze keer laat ik niet het werk van één fotograaf zien, maar toon ik steeds twee pagina’s uit verschillende modereportages. Ik bespreek ze niet allemaal. Men spreekt over de fotografie en mode op de cover door Alex Chatelain van nauwkeurig bestudeerde en perfect uitgebalanceerde verhoudingen. Alex Chatelain, een Franse modefotograaf uit de jaren 1970 en 1980, werkte voor toonaangevende tijdschriften zoals Vogue en Linea Italiana. Hij stond bekend om sterke grafische composities, vrouwelijke elegantie en een scherp gevoel voor sfeer en mode. Zijn glamoureuze foto’s met sterke visuele lijnen tonen een verfijnde benadering van modefotografie. Chatelain werkte vaak samen met grote modehuizen en ving perfect de sfeer van die tijd. Daarnaast was hij ook actief als artdirector.
cover Linea Italiana Settembre 1982
- wollen jas en blouson > Gianni Versace
- oorbellen > BULGARI
- make-up > “Gemstone” van Charles of the Ritz, door Mariella Smith Master
- haar > Simon Marsden
- fotografie > Alex Chatelain
Linea Italiana
hoofdredacteur > Fabrizio Pasquero
adjunct-hoofdredacteur > Sandro Minetti
onderdirecteur > Carla Gabetti
hoofd mode-afdeling > Zipora Tehilim
hoofd beauty-afdeling > Sandra Bardin
redactie > Nadia Galeazzo, Mariella Gardella, Rita Redaelli
speciale modeproducties > Marina Fausti
art director > Roberto Orlandi
hoofd grafische afdeling > Alfredo Caleca
Grafisch ontwerpers of grafici > Agostino Carabelli, Maddalena Fossati, Giuseppe Gianola, Fausto Maroni
fotografie of hanno fotografato > Steve Andersen, Mark Arbeit, Guy Bourdin, Alex Chatelain, Daniele Crepaldi, Fabrizio Ferri, Steve Hiett, Mare Hispard, Kim Knott, Paul Lange, Tony McGee, Avi Meroz, Giuseppe Pino, Luca Pizzorno, Silvia Pizzorno, Sacha, Carolyn Schultz, Franco Varisco
Een les in maatvoering volgens Linea Italiana, september/2 1982 >
Zo begint de inleidende tekst door Carla Gabetti vicedirettore van Linea Italiana. Carla Gabetti vertelt dat de invloed van de renaissance in de herfst/wintercollecties nog voelbaar is. Daarentegen ontwikkelt de mode zich alweer richting nieuwe thema’s, nieuwe ontwerp-ideeën en een frisse en actuele benadering. Deze nieuwe mode draait volgens haar om elegantie, draagbaarheid en gestroomlijnde vormen. “Ontwerpen zijn minder overdadig of overdreven complex, maar passen bij de huidige smaak: stijlvol én praktisch. Een belangrijk aspect is maatvoering en een modern gevoel voor proportie. Jasjes worden langer, rokken juist korter. Outfits krijgen volumineuze accenten, waardoor het silhouet krachtiger oogt. Er ontstaat een spel van contrasterende texturen in de gebruikte stoffen, wat zorgt voor diepte en karakter in de outfits. We zien dit seizoen subtieler vormen uitgevoerd in grovere, rustieke materialen—stoer maar stijlvol.”
Carla Gabetti bespreekt daarom in haar inleidende tekst uitsluitend de veranderende modeaspecten uit dit magazine. Ze vertelde op dat moment wat zij vanuit haar competentie zag. Hoewel mode en het gedrag van mensen er van alles mee te maken hebben, geeft zij hier verder geen mening over politiek, milieu, economie of de wereld.
Pagina’s uit de tweede septembereditie van Linea Italiana uit 1982
Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 2 en 3
Giorgio Armani combineert strakke snitten met subtiele kleuren en functionele elegantie. Zijn jasjes en rokken ogen tijdloos, maar krijgen karakter door speelse details zoals een vilthoed of nonchalante poncho. Mode die zowel doordacht als expressief is.
Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 2
- jasje in felrood met pioenroze > Giorgio Armani
- blouse in madrasruit > Giorgio Armani
- zwarte fluweelen overslagrok > Giorgio Armani
- accessoires > Giorgio Armani
- haar: Simon Marsden voor Schumi
- make-up: Mariella Smith Masters
- fotografie > Alex Chatelain
Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 3
- grijsblauwe gabardine regenjas > Giorgio Armani
- felle zijden bloemenrok > Giorgio Armani
- zijdecrêpe blouse > Giorgio Armani
- alle accessoires > Giorgio Armani
- haar: Simon Marsden voor Schumi
- make-up: Mariella Smith Masters
- fotografie > Alex Chatelain
Wintermode met karakter > Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 26-27
Wintermode met karakter > Van vernieuwde folklore tot invloeden uit de Royal Navy en sportieve elegantie — de wintercollecties zijn veelzijdig. De rode draad? Een herwaardering van vrouwelijkheid, stijlvol en eigenzinnig gebracht, soms met een knipoog.
Linea Italiana Settembre/2 1982 Pagina 26:
- felgekleurde poncho-cape, afgewerkt met pompons en gevoerd met rode wol > Enrico Coveri
- minijurk in katoenfleece met geometrische patronen > Enrico Coveri
- hoed > Rival
- kousen en laarzen > Enrico Coveri
- haar > Enzo voor Coppola
- fotografie > Sacha
Linea Italiana Settembre/2 1982 Pagina 27:
- ensemble van trui en rok in gerimpelde wol > Enrico Coveri
- lange gilet > Enrico Coveri
- blauwe bontmantel > Tabak
- hoed > Rival
- kousen en laarzen > Enrico Coveri
- haar > Enzo voor Coppola
- fotografie > Sacha
Winterjassen > Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 34-35
Linea Italiana Settembre/2 1982 Pagina 34
- SPORTMAX
- ruime crèmekleurige jas in moeflonwol met rode accenten > Sportmax
- trui-rokcombinatie in geplooid wit en beige > Sportmax
- accessoires > Sportmax
- fotografie > Sacha
Linea Italiana Settembre/2 1982 Pagina 35
- ALBERTA FERRETTI
- korte jas in mohairwol met kleurbanen en franjes > Alberta Ferretti
- jurk in grijs-groene flanel > Alberta Ferretti
- hoed > Rival
- sjaal > Trussardi
- fotografie > Sacha
Strak, stijlvol en doordacht > Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 38-39
Met scherpe lijnen en ingetogen kleuren levert Gianfranco Ferré een perfecte balans tussen rationaliteit en verfijnde verbeelding. Elk ontwerp is nauwkeurig opgebouwd, met verrassende accenten die altijd passen binnen een groter geheel. Tijdloos, gecontroleerd en toch vol potentie voor vernieuwing.
Linea Italiana Settembre/2 1982, Pagina 38:
- wit suède harlekijnjack met giga ruiten > Gianfranco Ferré
- zwart leren minirokje met volants > Gianfranco Ferré
- fotografie > Marc Hispard
Linea Italiana Settembre/2 1982, Pagina 39:
- witte blouse met ballonmouwen, een oversized strik en manchetten > Gianfranco Ferré
- zwarte flanellen broek met een fijn wit biesje > Gianfranco Ferré
- fotografie > Marc Hispard
Strak, stijlvol en doordacht > Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 40-41
Linea Italiana Settembre/2 1982, Pagina 40 >
- zwarte wollen kokerjurk in crêpe met ivoorkleurige zijde details aan kraag en manchetten > Gianfranco Ferré
- kleine zwarte cape over één schouder > Gianfranco Ferré
- witte blouse onder de jurk > Gianfranco Ferré
- haar> Madeleine voor Bruno
- make-up> Ramon Maldonado
- fotografie > Marc Hispard
Linea Italiana Settembre/2 1982, Pagina 41 >
- asymmetrisch zwart wollen jasje (Torello Viera) met fluwelen applicaties > Gianfranco Ferré
- kokerrok in fluweel en gestreept satijn > Gianfranco Ferré
- witte zijden blouse met reusachtige zwart-witte strik > Gianfranco Ferré
- haar> Madeleine voor Bruno
- make-up> Ramon Maldonado
- fotografie > Marc Hispard
Existentialistische elegantie > Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 56-57
Bleke gezichten, zwarte jurken en een vleugje strengheid — een ode aan de Juliette Gréco-look. Deze stijlvolle figuren ademen de sfeer van het naoorlogse existentialisme: intellectueel, mysterieus en rebels met een knipoog naar “rive gauche”, decennia later nog steeds relevant.
Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 56
- GENNY
- corduroy jasje met lederen details > Genny
- rechte leren minirok > Genny
- kousen > Malerba. schoenen > Diego Della Valle
- haar > Martin voor Coppola
- make-up > Collistar by Andrea voor Puccio e Franco
- fotografie > Giuseppe Pino
Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 57
- SPORTMAX
- kimonomantel in zwart-wit > Sportmax
- trui > Sportmax
- kousen > Malerba
- schoenen > Diego Della Valle
- oorbellen > Fiorucci
- fotografie > Giuseppe Pino
Sportieve truien > Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 128-129
Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 128 >
- BLUMARINE
- trui in zachte gele angorawol met een geborduurd bloemenmandje > Blumarine
- zacht gele joggingbroek > Blumarine
- schoenen > Superga
- fotografie > Steven Hiett
Linea Italiana Settembre/2 1982, pagina 129 >
- COROS
- jumpsuit in paars tricot met accenten in mosterdgeel fluweel en rood fleece en opvallende ronde halslijn > Coros by Grazia Billio
- fotografie > Steven Hiett
Als extra inspiratie wat vintage media campagnes van bekende merken van herfst/winter 1982 >
Sportmax
Jean Paul Gaultier voor Gibo

Byblos
Blumarine

Chanel
Prada
Vintage Linea Italiana als verzamelobject
Op dit moment zijn vintage exemplaren van Linea Italiana gewilde verzamelobjecten en worden ze gretig verzameld door ontwerpers, art directors, fotografen en stylisten. Ze bieden waardevolle inzichten en inspiratie in de evolutie van de Italiaanse mode en de esthetiek van het midden van de 20e eeuw. Deze tijdschriften zijn te vinden op platforms zoals Etsy en eBay of particuliere verzamelaars zoals hier in de Modarium Magazine Collection, waar ze worden aangeboden als unieke stukken voor het groeiende aantal verzamelaars en geïnteresseerden in modetijdschriften uit die periode. Het glanzende tijdschrift sloot dertig jaar geleden zijn deuren, maar zijn nalatenschap leeft voort…
Meer inspiratie uit de 1980’er jaren uit mijn modarium magazine collection >
1982 Oktober Avenue België > Avontuur in Lapland
1988 Maart Marie Claire Bis M2516 > Coup de chapeau
1988 Maart Marie Claire Bis M2516 > Les ailes de l’été
Meer fotografie inspiratie door Sacha uit mijn modarium magazine collection >
1983 Mai Depeche Mode special pret-a-porter No 28 > label prix
Alle in de modarium rubriek “magazine collection” geplaatste beelden zijn geselecteerd uit mijn eigen magazine collection tenzij anders vermeld. MODARIUM gebruikt beelden uitsluitend ter ondersteuning van journalistieke, educatieve of analyserende teksten over lifestyle, mode en trends. De auteursrechten behoren toe aan de respectievelijke eigenaren en credits worden zo nauwkeurig mogelijk vermeld.
Wij hanteren het citaatrecht en gebruiken beelden alleen indien noodzakelijk voor de inhoud. Mocht u van mening zijn dat een beeld onjuist is gecrediteerd of buiten deze kaders valt, neem dan contact met ons op via , dan beoordelen we het en passen het indien nodig aan.