Deze intrigerende modeseries uit de vroege jaren ’80 verscheen in Linea Italiana Settembre/2 1982: Aria di Esistenzialismo, gefotografeerd door Giuseppe Pino. De serie ademt de sfeer van Parijse existentialisten: modellen met de allure van Juliette Gréco, gehuld in zwart, met bleke make-up en een intellectuele melancholie. Dertig jaar na de “rive gauche”-generatie herinterpreteert Pino dat gevoel in beelden die koel én gevoelig zijn. Nu weer 40 jaar later kijken wij terug…

 

De mode per pagina

Pagina 56–57 > Genny & Sportmax

Pino opent de serie met een krachtig dubbelbeeld in zwart-wit.
Links: een volumineus corduroy jasje met lederen details van Genny, gedragen boven een rechte leren minirok. De styling > donkere kousen, hoge hakken en bleke make-up. Dit benadrukt de contrastwerking van vorm en toon.
Rechts: een kimonomantel van Sportmax in zwart-wit, boven een eenvoudige trui. De houding van het model, ontspannen maar afstandelijk, zet de toon voor de hele reeks: bedachtzaam, minimalistisch, intellectueel.

Modeserie Aria van Existentialisme – Genny en Sportmax, gefotografeerd door Giuseppe Pino voor Linea Italiana, september 1982.

Modeserie Aria van Existentialisme – Genny en Sportmax, gefotografeerd door Giuseppe Pino voor Linea Italiana, september 1982.

Pagina 60–61 > Fendi by Ciwifurs & Bogy’s by Jean Paul Gaultier

De tweede spread brengt luxe en strengheid samen.
Links: Fendi presenteert een weelderige nertsjas in Blackglama, met schuin verwerkte pelzen die een subtiel licht-schaduwspel creëren. Dit is een direct voorbeeld van Ittens licht-donkercontrast in materiaal.
Rechts: Jean Paul Gaultier laat zien hoe minimalisme mannelijk kan zijn. De klassieke trenchcoat in katoen, met ceintuur en wijde mouwen, ademt tijdloze functionaliteit. De zwarte handschoenen van Prada voegen een bijna film noir-achtige spanning toe.

Fendi en Jean Paul Gaultier – zwart-witmode gefotografeerd door Giuseppe Pino, Linea Italiana, 1982.

Fendi en Jean Paul Gaultier – zwart-witmode gefotografeerd door Giuseppe Pino, Linea Italiana, 1982.

Pagina 64–65 > Pancaldi & Jean Paul Gaultier pour Gibo

De laatste beelden in de serie tonen een verschuiving van vorm naar introspectie of Zelfreflectie.
Links: Pancaldi kiest voor een eenvoudige buisjurk met een zachte halslijn en tailleaccent, ingetogen, vrouwelijk, bijna sculpturaal.
Rechts: Jean Paul Gaultier pour Gibo toont een rechte jersey-outfit met hoge kraag en strakke lijnen. De zwarte handschoenen en suède schoenen van Prada versterken de grafische eenvoud van de compositie. Hier verschuift de aandacht van silhouet naar introspectie > mode als vorm van denken.

Pancaldi en Jean Paul Gaultier pour Gibo – minimalistische mode in zwart en wit, gefotografeerd door Giuseppe Pino, 1982.

Pancaldi en Jean Paul Gaultier pour Gibo – minimalistische mode in zwart en wit, gefotografeerd door Giuseppe Pino, 1982.

Giuseppe Pino > meester van stijl en sfeer

De Milanese fotograaf Giuseppe Pino (1940–2022) bewoog zich moeiteloos tussen muziek, mode en kunst. Na zijn begin als grafisch ontwerper werkte hij voor Panorama en vertrok in de jaren ’70 naar New York, waar hij deel uitmaakte van de creatieve kring rond Andy Warhol en Interview Magazine. Zijn iconische portretten van Miles Davis brachten hem internationale erkenning. In de jaren ’80 keerde hij terug naar Italië, waar hij onder meer Robert Palmer fotografeerde voor de albumcover Riptide. Zijn werk, waaronder Aria van Existentialisme, vangt de verfijnde dialoog tussen mode, identiteit en tijdsgeest.

 

Vorm, contrast en existentialisme in beeld

In Aria di esistenzialismo combineert Pino mode, licht en compositie tot een bijna grafische ervaring. De uitgesproken zwart-witcontrasten herinneren aan Johannes Ittens theorie van licht-donkercontrast: wit en zwart versterken elkaar, creëren spanning en helderheid. Dit past perfect bij de thematiek van het existentialisme: de balans tussen aanwezigheid en leegte, tussen vorm en gedachte.

De herhaling van stoelen zorgt voor ritme en structuur, een toepassing van ontwerpprincipes zoals beschreven in Vormgeven als een pro. De modellen lijken niet te poseren, maar te reflecteren: elegant, denkend, aanwezig in stilte.

Zelfs de pagina-opmaak speelt mee: asymmetrische composities, witruimte en sterke verticale lijnen leiden het oog. De typografie onderstreept het rationele karakter van het vroege jaren ’80 design.

Pino’s serie is daarmee meer dan modefotografie: het is visuele filosofie, waarin licht en vorm de taal van het denken worden.

 

Existentialisme, punk en anti-fashion: filosofie in mode

Existentialisme ontstond in Frankrijk na de Tweede Wereldoorlog. Denkers zoals Jean-Paul Sartre en Simone de Beauvoir vroegen zich af wat vrijheid betekent. Ze onderzochten de verantwoordelijkheid van het individu en hoe je betekenis vindt in een vaak absurde wereld. Het was een filosofie van nadenken, twijfel en bewust leven.

Het existentialisme had ook politieke en economische kanten. Veel denkers waren kritisch over de gevestigde orde, de politiek en sociale ongelijkheid. Ze stelden dat mensen zelf keuzes moeten maken, in vrijheid, ook in een wereld vol regels en verwachtingen.

In mode vertaalde dit zich naar soberheid en eenvoud. Zwarte kleding, eenvoudige lijnen, minimale versiering. Het ging om aanwezigheid en attitude, niet om luxe of status. Het beeld van Juliette Gréco met zwarte coltrui en bleke teint werd een symbool van intellect en zelfbewustzijn.

Begin jaren ’80 kwam een nieuwe generatie. Punk, new wave en anti-fashion reageerden op massamode en commercie. Ook zij wilden eerlijkheid en zelfexpressie. Zwart en minimalisme werden een statement. Kleding was een manier om je ideeën te laten zien.

Giuseppe Pino’s Aria van Existentialisme brengt deze werelden samen. De serie gebruikt zwart-wit en strakke lijnen, zoals bij Gaultier pour Gibo, en ademt zowel de melancholie van de jaren ’50 als de rebelse energie van de jaren ’80. Accessoires zoals zwarte handschoenen en opvallende brillen versterken dat gevoel.

Zo laat Aria van Existentialisme zien dat mode meer is dan kleding. Het is een manier om te denken, te voelen en jezelf te laten zien. Filosofie, politiek en lifestyle komen samen in één beeld.

Linea Italiana > een ster uit Italië’s gouden jaren

Sommige modetijdschriften zijn als vallende sterren: fel stralend zolang ze zichtbaar zijn. Linea Italiana was zo’n ster. Van 1965 tot 1984 bood het blad een rijk beeld van Italiaanse mode, fotografie en design. Bekend om zijn luxueuze uitvoering en invloedrijke beeldtaal, gaf het ruimte aan ontwerpers en fotografen als Trussardi, Valentino, Alex Chatelain, Sacha, Marc Hispard en Giuseppe Pino.

Elke editie voelde als een tijdcapsule van Italiaanse stijl en vakmanschap: glanzend, omvangrijk en onmiskenbaar van zijn tijd.

 

Vintage Linea Italiana als verzamelobject

Op dit moment zijn vintage exemplaren van Linea Italiana gewilde verzamelobjecten en worden ze gretig verzameld door ontwerpers, art directors, fotografen en stylisten. Ze bieden waardevolle inzichten en inspiratie in de evolutie van de Italiaanse mode en de esthetiek van het midden van de 20e eeuw. Deze tijdschriften zijn te vinden op platforms zoals Etsy en eBay of particuliere verzamelaars zoals hier in de Modarium Magazine Collection, waar ze worden aangeboden als unieke stukken voor het groeiende aantal verzamelaars en geïnteresseerden in modetijdschriften uit die periode. Het glanzende tijdschrift sloot dertig jaar geleden zijn deuren, maar zijn nalatenschap leeft voort…

 

Samenvattend

Met Aria van Existentialisme creëerde Giuseppe Pino een beeldverhaal dat de grenzen tussen mode, vormgeving en filosofie laat vervagen. De serie vangt niet alleen de mode van 1982, maar ook de denkwereld van een tijdperk waarin stijl en intellect hand in hand gingen.

 

Meer inspiratie uit de 1980’er jaren uit mijn modarium magazine collection >

 

Vormgeven als een Pro: 16 basis ontwerpprincipes van vormgeven

Lid worden van Modarium.nl kan in de side-bar. Zo mis je geen enkele inspirerende update.

Voor meer verhalen, beelden, historie en inspiratie uit mijn magazines. magazines kun je natuurlijk ook de Instagram pagina van mijn Modarium Magazine Collection volgen.

 

 

Alle in de modarium rubriek “magazine collection” geplaatste beelden zijn geselecteerd uit mijn eigen magazine collection tenzij anders vermeld. MODARIUM gebruikt beelden uitsluitend ter ondersteuning van journalistieke, educatieve of analyserende teksten over lifestyle, mode en trends. De auteursrechten behoren toe aan de respectievelijke eigenaren en credits worden zo nauwkeurig mogelijk vermeld.

Wij hanteren het citaatrecht en gebruiken beelden alleen indien noodzakelijk voor de inhoud. Mocht u van mening zijn dat een beeld onjuist is gecrediteerd of buiten deze kaders valt, neem dan contact met ons op via , dan beoordelen we het en passen het indien nodig aan.