Het ontwerpen van een magazine cover kan best lastig zijn. Een effectief cover design heeft verschillende belangrijke elementen. De uitdaging is om deze onderdelen zo te combineren dat ze elkaar versterken en samen een aantrekkelijke omslag vormen die het tijdschrift goed weergeeft en lezers verleidt om het te kopen of te lezen. In dit artikel lees je hoe je een aantrekkelijke cover voor een magazine kunt maken die zowel mooi als functioneel is.
Doel of missie van de magazine cover
De cover van een magazine heeft meerdere doelen:
- Het promoot het merk en de kernwaarden ervan. De omslag moet visueel aantrekkelijk zijn en opvallen tussen andere covers, zowel in de winkel als op social media, om nieuwe lezers aan te trekken. De cover is als een uitnodiging om de inhoud van het magazine te ontdekken.
- Elke nieuwe omslag moet anders zijn dan die van de vorige uitgave, maar ook herkenbaar voor vaste lezers.
- De cover moet het karakter van het tijdschrift en zijn inhoud weergeven.
Al deze elementen maken de cover de belangrijkste pagina van elk magazine en een sterk marketinginstrument. Het ontwerpen van een magazine cover is geen gemakkelijke klus. Ontwerpers besteden veel tijd en moeite aan het creëren van een voorblad. Sommige grote tijdschriften hebben zelfs een specialist die zich alleen richt op het ontwerpen van voorpagina’s. Er worden dan meer voorstellen gemaakt en uitgetest. Dit laat zien hoe cruciaal een goede cover is voor de verkoop en betrokkenheid met het magazine. Het proces van omslagontwerp kan variëren van enkele dagen voor weekbladen tot weken voor maandbladen met hoge oplages.
Onderdelen van een magazine cover pagina
Logo
Wanneer je een magazine cover ontwerpt, kun je het beste met de plaatsing van het logo (de titel, masthead masttop of naam) beginnen. Het logo of de naam is een van de belangrijkste onderdelen op de cover van een magazine. Dit is waar branding begint. Het logo is de naam of titel van het tijdschrift en het meest consistente (steeds hetzelfde) element in jouw publicatie. Lezers herkennen jouw magazine op het rek en socials aan het logo. Het logo is dan ook de meest belangrijke tekst en heeft daarom ook het grootste corps (lettergrootte) van het hele magazine (teksthiërarchie). Hoewel de grootte en plaatsing van het logo consistent zijn, kunnen de kleuren soms aangepast worden aan het thema of de hoofdafbeelding van het magazine.
Ondertitel
Niet elk magazine heeft een ondertitel, maar het kan handig zijn om kort te beschrijven waar het tijdschrift over gaat. De ondertitel van een magazine is meestal maar een paar woorden; het moet beknopt en to the point zijn zoals: ‘jouw gids in spiritualiteit en geluk’, ‘healthy lifestyle magazine’, ‘decoration’, ‘sports’, ‘food’, ‘interior’, ‘woon inspiratie’, ‘visual guidence’, etc. etc.
Datumregel
Dit is de maand, het jaar en het nummer van de publicatie. Soms is in deze groep ook de prijs inbegrepen. Afhankelijk van de publicatiefrequentie kunnen sommige magazines de maand en het jaar gebruiken (januari 2026), terwijl kwartaalbladen het seizoen en het jaar kunnen vermelden (zomer 2028).
Uitgave
Nummers van tijdschrift uitgaves worden meestal weergegeven als Deel X, Nummer X. Volume verwijst naar de jaren dat het tijdschrift in omloop is geweest, terwijl nummer verwijst naar hoe vaak het in dat jaar is gepubliceerd. Voor een maandblad dat in maart 2025 is gepubliceerd en al twintig jaar in omloop is, zou de vermelding bijvoorbeeld ‘Volume 20, Issue 3’ zijn.
Hoofdafbeelding
De hoofdafbeelding op de cover is vaak een foto of illustratie die past bij het hoofdartikel. Sterke en scherpe beelden trekken de aandacht. Het is belangrijk om een afbeelding te kiezen die een emotionele reactie oproept, zoals een portret waar het onderwerp oogcontact maakt.
Gebruik visueel sterke beelden met een duidelijke focus; bijsnijden is hier volkomen acceptabel. Vermijd het gebruik van drukke achtergronden en kies een centraal punt in de afbeelding. Kies een afbeelding die meteen een emotionele band met het publiek maakt.
Tip van een prof > ook een geportretteerde die je niet aankijkt kan heel mooi zijn. Ook kan een compositie beter worden doordat iemand wegkijkt. Als iemand bijvoorbeeld wat opzij kijkt kan daar een mooie diagonale compositie uit ontstaan. Oogcontact kan geweldig werken omdat een van de eerste dingen waar mensen nu eenmaal naar kijken als we iemand zien, zijn de ogen.
Kop hoofdartikel
Elk tijdschrift heeft een hoofdthema of hoofdartikel voor dat nummer, en dat geeft de hoofdkop op de omslag. Je kunt de hoofdkop van het hoofdartikel visueel benadrukken door verschillende kleuren te gebruiken die de afbeeldingen aanvullen en het corps (formaat), gewicht (dikte) of stijl aanpassen. Je kunt ook een ander font (lettertype) gebruiken dat wel bij het thema past om meer visuele aandacht op de omslag te krijgen. Dit geeft een dynamische omslag en zorgt ervoor dat de aandacht van jouw koper/lezer eerst naar het hoofdartikel wordt getrokken. De kop heeft een kleiner corps dan het logo maar een groter corps dan de subkoppen (teksthiërarchie).
Subkoppen andere artikelen
Als het gaat om de plaatsing van de kop en subkoppen, streef dan naar balans of evenwicht. Subkoppen hebben een kleiner corps vergeleken met de kop van het hoofdartikel. Elk magazine heeft minimaal een subkop, afhankelijk van de inhoud van het magazine. De kop en subkoppen op de coverline promoten de inhoud van het magazine.
Tip van een prof > Koppen (en subkoppen) op de cover zouden niet meer dan tien woorden moeten hebben, beknopt zijn en direct over de inhoud gaan. Gebruik die woorden die jouw kopers/lezers aantrekken. Er zijn goede on-line hulpmiddelen om te testen wat sterke koppen en subkoppen zijn.
Website URL
Herinner jouw klanten en lezers eraan waar ze je online kunnen vinden, of dit nu de website, online magazine of socials zijn.
Prijs en barcode
Barcodes worden vaak verzorgd door de drukkerij, maar je moet wel de ruimte en de plaats er voor bepalen. De plaatsing ervan is meestal in de linkerbenedenhoek van de omslag (maar dat mag op iedere andere plaats die passend is in jouw ontwerp), en dan kan in deze ruimte ook de prijs van het tijdschrift staan. Een andere optie voor de plaatsing van de prijs is om de prijs naast de datum en het uitgifte-nummer van het tijdschrift te zetten. Als jouw magazine dik genoeg is kan de barcode ook op de rug.
Een andere optie voor de streepjescode die voorkomt is op de achterkant van de omslag, als de vormgever ook de vormgeving van de achterkant bepaald. Wanneer op de achterkant een adverteerder veel geld voor de ruimte betaald is dat natuurlijk geen optie.
Sjabloon
Nu je weet uit welke onderdelen een sterke cover bestaat en waar je ze kunt plaatsen kun je het hele proces aangaan van lay-out schetsen maken, voorstellen maken en testen, testen, testen, en de uiteindelijke keuzes technisch juist uitvoeren en nog meer testen. Wanneer je een model hebt gevonden wat werkt, gebruik je deze natuurlijk als sjabloon voor de volgende nummers van jouw magazine. Het beeld, de koppen en subkoppen varieren ieder nummer. Tot de cover een totale make-over nodig heeft pas je hier en daar kleine verbeteringen toe.
Trends in print
Zoals je weet ben ik verslaafd aan lifestyle magazines. Jammer voor mij maar print leek ten dode opgeschreven. Toch zie ik nu hoopvolle tekenen dat we het dieptepunt achter ons laten. Steeds vaker zie ik mensen boeken lezen. Ik zie mensen fotograferen met compact camera’s (ipv telefoons) of zelfs analoog. Ik zie mensen geïnteresseerd in allerlei niche- en vintageonderwerpen. Ik zie mensen weer interesse hebben in zowel nieuwe als vintage magazines.
Daarnaast merk ik een bereidheid om te betalen voor prachtig vervaardigde nicheproducten, zoals parfum, zuurdesembrood, speciale sporten, authentieke ervaringen en ambachtelijk gemaakte producten. Mensen waarderen echte en vernieuwende content weer meer dan voorheen. Er zijn nu juist nieuwe mogelijkheden om print nog aantrekkelijker en specialer te maken. Ik zie het lezen van een goed gemaakt en vormgegeven print niche magazine met interessante echte content als een intieme, tastbare experience. Ik denk dat dit fenomeen nu eenmaal een groep betrokken kopers of lezers heeft. Merkcampagnes in print hebben dus juist de mogelijkheid om precies gerichte aandacht te trekken van een duidelijke kernklant of lezer. Kortom, ik zie mogelijkheden voor print magazines en adverteerders en ben dan ook heel benieuwd wat de toekomst voor print in petto heeft.
6 trends in magazine design
Als afsluiter nog even 6 trends op een rijtje voor de vormgeving van magazines en magazine covers op een rijtje voor een aantrekkelijke vormgeving en lay-out;
- een gedurfde vette typografie met ronde vormen
- een sprankelend kleupalet
- een minimalistische of schone lay-out blijft belangrijk
- beelden worden groter en indrukwekkend
- gebruik van illustratie groeit nog steeds
- dynamische en veelzijdige lay-out rasters
Inspiratie websites voor magazine covers >
https://coverjunkie.com/ laat hier creatieve covers en hun topontwerpers zien. Coverjunkie is verslaafd aan tijdschriftomslagen.
https://www.spd.org/cover-of-the-day/ laat hier een portfolio met geweldige covers van tijdschriften en kranten van over de hele wereld zien
Voor meer verhalen, beelden, historie en inspiratie m.b.t. magazines kun je natuurlijk ook de Instagram pagina van mijn Modarium Magazine Collection volgen.