Om inzicht te krijgen hoe trends werken, in het ontstaan van een trend en om de trend verder te kunnen analyseren kun je de zogenaamde trendpiramide gebruiken. De Trendpiramide laat zien hoe trendniveaus zich tot elkaar verhouden en met elkaar samenhangen. Door trendonderzoek op verschillende niveaus uit te voeren en deze trends in het kader te plaatsen wordt de omgeving van een bedrijf of product in kaart gebracht. De Modarium trendpiramide is verdeeld in vijf lagen van trendniveau’s namelijk: de Nano-, Micro-, Macro, Megatrend en het toekomstscenario. De vijf verschillende trendniveau’s zijn van elkaar afhankelijk en hebben een verhouding met elkaar. Zo is bijvoorbeeld de megatrend de basis voor een macrotrend. Trends worden verdeeld in deze vijf niveaus, hierbij wordt gekeken naar de waarden en tijdsduur.

 

Toekomstscenario

Het toekomstscenario kan kort omschreven worden als een projectie van hoe de wereld er over 30 tot 50 jaar uitziet. Een scenario schetst de bredere context waarin trends zich ontwikkelen en biedt inzicht in de langetermijnbehoeften, waarden en gedragingen die in de toekomst centraal zullen staan.

Een toekomstscenario kijkt ook naar ontwikkelingen op verschillende gebieden, zoals politiek, economie, ecologie, sociaal en technologie (vaak afgekort als PEEST). Deze dimensies geven een compleet beeld van hoe de wereld er in de toekomst uit zou kunnen zien.

Het toekomstscenario probeert te voorspellen hoe veranderingen in deze vijf gebieden invloed zullen hebben op de samenleving, en hoe deze op hun beurt de megatrends en macrotrends vormgeven. Bijvoorbeeld:

  • Politiek: Veranderingen in overheidsbeleid, regelgeving en internationale betrekkingen kunnen grote impact hebben op duurzaamheid, technologie of sociale structuren.

  • Economie: De verschuivingen in de wereldeconomie, globalisering of de opkomst van nieuwe industrieën kunnen trends in consumentengedrag en innovaties beïnvloeden.

  • Ecologie: Klimaatverandering, hulpbronnenbeheer en de verschuiving naar duurzame praktijken beïnvloeden zowel macrotrends als consumentengedrag op de korte termijn.

  • Sociaal: Veranderingen in demografie, cultuur en de maatschappelijke focus op waarden zoals gelijkheid en gemeenschapszin spelen een rol in het ontwikkelen van trends in de samenleving.

  • Technologie: De voortschrijdende technologische ontwikkelingen, zoals kunstmatige intelligentie, automatisering en digitale innovaties, beïnvloeden zowel de breedte van de megatrends als de specifieke behoeften van consumenten.

In de komende 30 tot 50 jaar kan de lifestyle-branche radicaal veranderen, gedreven door doorbraaktechnologieën en evoluerende maatschappelijke waarden. De maatschappij zal geconfronteerd worden met de groeiende impact van kunstmatige intelligentie, smart technologie, en duurzamere productiemethoden. In plaats van alleen maar producten te kopen, zal de consument steeds meer betrokken zijn bij de productie en aanpassing van deze producten.

hoe trends werken met een door AI gegenereerd toekomstbeeld over hoe de lifestyle branche er uit zou kunnen zien als zij geïnspireerd zou zijn door technologie

door AI gegenereerd toekomstbeeld over hoe de lifestyle branche er uit zou kunnen zien als zij geïnspireerd zou zijn door technologie

megatrends

De megatrends spelen zich af op maatschappelijk niveau en zijn een periode van 10 tot 30 jaar van invloed en relevant. De term megatrend heeft niets met de omvang van de trend te maken, eerder met de sporen die ze nalaten in de maatschappij. Maatschappelijke trends komen namelijk langzaam op en zijn daardoor zo goed als onzichtbaar. Hierdoor lijkt het alsof we de ontwikkeling onbewust vanzelfsprekend ervaren. Deze trends geven aan in wat voor wereld we leven.

Voorbeelden in de Lifestyle Sector:
  • Duurzaamheid en Circulaire Economie: Duurzaamheid wordt de norm, waarbij zowel mode als interieurproducten volledig herbruikbaar of biologisch afbreekbaar zijn. Producten worden ontworpen met het oog op de levenscyclus en er wordt wereldwijd een gesloten kringloopmodel gecreëerd.

  • Digitalisering en AI-integratie: Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) zullen de manier waarop we leven, consumeren en communiceren drastisch veranderen. Van mode tot media: alles zal gepersonaliseerd en interactief zijn.

 

macrotrends

De macrotrends houden een periode van 5 tot 10 jaar aan en deze trends spelen op consumentenniveau in op de behoefte van de mensen. Consumententrends laten kleinere en ondiepere sporen na dan megatrends en zijn beter te herkennen. Er is pas sprake van een macrotrend als de consument centraal staat. Macrotrends ontwikkelen zich gelijkmatiger dan Microtrends. Een voorbeeld is de algemene behoefte aan ambachtelijkheid of behoefte aan zingeving. Dematerialisering is een ander voorbeeld maar ook de groeiende behoefte aan samen zijn.

Voorbeelden in de Lifestyle Sector:
  • Gezondheid en Welzijn: Preventieve gezondheid wordt de norm, waarbij voeding en lichaamsbeweging meer gericht zijn op het voorkomen van ziektes. Het concept van gezondheid gaat verder dan fysieke gesteldheid en omvat ook mentaal welzijn.

  • Smart Living: Slimme woningen met gepersonaliseerde technologieën die automatisch in spelen op je voorkeuren voor licht, temperatuur en andere omgevingsfactoren.

 

microtrends

De microtrends zijn in een periode tussen 0 en 5 jaar van invloed en deze trends spelen op marktniveau. Markttrends zijn over het algemeen goed zichtbaar en makkelijk te detecteren doordat het om concrete producten en diensten gaat. De hoeveelheid verstreken tijd en de trendvolgers zijn bij deze trends belangrijke factoren voor de levensduur. Microtrends zijn eigenlijk korte termijn veranderingen. Een microtrend is op zekere hoogte maakbaar, maar dan moet ze welde beginselen van de Megatrend respecteren. Microtrendsetters zijn moeilijk te bereiken.

Voorbeelden in de Lifestyle Sector:
  • Plantaardig en Duurzaam Consumeren: De plantaardige revolutie blijft groeien, waarbij steeds meer consumenten kiezen voor plantaardige alternatieven in mode, food en andere producten. Veganisme wordt de norm, niet alleen in de voeding maar ook in mode en beautyproducten.

  • Sociale Media en Online Ervaringen: Sociale media platforms zullen blijven evolueren naar volledig interactieve omgevingen, waar consumenten niet alleen content consumeren, maar zich ook onderdompelen in de ervaring.

 

Nanotrends

Nanotrends zijn kleine, specifieke trends die zich binnen 0 tot 2 jaar manifesteren en deze trends spelen op productniveau. Deze trends hebben vaak te maken met nichemarkten en zijn sterk afhankelijk van technologische innovatie en marketingstrategieën.

Voorbeelden in de Lifestyle Sector:
  • Plantaardig en Duurzaam Consumeren: De plantaardige revolutie blijft groeien, waarbij steeds meer consumenten kiezen voor plantaardige alternatieven in mode, food en andere producten. Veganisme wordt de norm, niet alleen in de voeding maar ook in mode en beautyproducten.

  • Sociale Media en Online Ervaringen: Sociale media platforms zullen blijven evolueren naar volledig interactieve omgevingen, waar consumenten niet alleen content consumeren, maar zich ook onderdompelen in de ervaring.

 

Diegene die gebruik maken van trendpiramides zijn onder andere trendwatchers. Dit doen we om trends een plaats te kunnen geven. Nieuwe ontwikkelingen worden vastgelegd in een trendpiramide. Het wordt dan duidelijk wat de reikwijdte van een trend is en de samenhang tussen de verschillende trendniveaus worden zichtbaar .

 

Hoe trends werken; door Technologie-geïnspireerde Lifestyletrends:

  • Toekomstscenario: De lifestylebranche is volledig geïnspireerd door slimme technologieën, waarbij mode, interieur, voedsel en media naadloos worden geïntegreerd met technologieën zoals AI, IoT en VR.

  • Megatrend: De technologisering van het dagelijks leven neemt een centrale plaats in de maatschappij in, waarbij slimme technologieën op alle gebieden van ons leven invloed hebben.

  • Macrotrend: Slimme mode, slimme huizen en gepersonaliseerde technologieën worden mainstream, waardoor consumenten hun levensstijl kunnen afstemmen op hun behoeften en voorkeuren.

  • Microtrend: Wearables en slimme apparaten zullen steeds meer invloed hebben op de mode, het interieur en de voeding, waardoor deze producten alledaags worden.

  • Nanotrend: Kleine technologische innovaties, zoals slimme brillen of 3D-geprint voedsel, beginnen hun weg te vinden in nichemarkten en zullen de breedte van de lifestyle-industrie beïnvloeden.

 

Als dit interessant voor je was zijn onderstaande artikelen wellicht ook interessant voor je.

Wat zijn trends en hoe werken trends?

 

Hoe kun je segmenteren op trendgevoeligheid?

MODARIUM Trendmatrix: Trends Analyseren en Positioneren

40 trendonderzoek websites

 

PS.

Fijn als je me hieronder laat weten wat je van dit bericht vindt. Ben je benieuwd wat je nog meer met trends kunt? Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten…