Trends zijn een reactie op wat er in de wereld gebeurt. Je kijkt naar actualiteiten, wereldnieuws en omgevingsfactoren.
- Waar komt het vandaan?
- Waarom?
- Wat is relevant?
- Wat betekent het?
- Wat is de achterliggende behoefte?
Wat eten en drinken we de komende tien jaar? Hoe wonen we straks of juist niet en hoe zien we er in 2030 uit? Waar houden we ons nu en straks in onze vrije tijd mee bezig en hebben we straks nog wel vrije tijd of zal onze tijdbeleving veranderen? Wat beïnvloedt nu en straks onze gezondheid? Kan technologie nog kleiner en nauwkeuriger? Bedrijven en organisaties hebben meer en meer behoefte aan inzicht in trends, marktontwikkelingen, doelgroepen en behoeften.
Trend > een trend is een ontwikkeling in een bepaalde richting, bijvoorbeeld op het gebied van mode in de breedst mogelijke zin, muziek, techniek of taalgebruik enz.
In technologie en in fashion is het al veel langer de gewoonte om goed naar trends te kijken. Trendwatchers en trend forecasters kwamen dan ook vaak uit de technologie of uit de modewereld. In fashion is het al langer belangrijk om te weten wat mensen beweegt en daar op in te spelen om de even beroemde als beruchte “koopknop” te vinden.
Tendens > steeds wisselende (gevoels)beleving en inzichten.
Deze manier van kijken en denken heeft zich al een tijdje uitgebreid naar de brede lifestylebranche omdat daar de mode en trend-gevoeligheid van de producten enorm is toegenomen. Kom je te vroeg of te laat met een product of dienst, verkoop je niet. Raak je niet de juiste toon of emotie dan haken je klanten af.
Hier is een nieuw vakgebied omheen ontstaan, trendonderzoek, en een nieuwe industrie, de toekomstindustrie, waarin trendwatchers, trendanalisten, trendresearchers, forecasters, futurologen en scenarioplanners bedrijven en en organisaties helpen een visie op de toekomst te ontwikkelen.
Trend volgens Van Dale > Ontwikkelingslijn, met name het algemeen verloop van statistische cijfers > neiging, richting, tendens > nieuwe mode.
Op dit moment lijkt het er op dat stapje voor stapje meer bedrijven en organisaties zoals bijvoorbeeld banken, de vastgoed branche, de gezondheidszorg en ook het onderwijs belang zien in het herkennen van en inspelen op de trends en nog belangrijker de behoeften van mensen. Zij herkennen dat de behoeften van hun klanten een belangrijke rol spelen als zij de relatie met hun klanten vast willen houden en verstevigen.
Dat kan nog heel interessant worden omdat in mijn ogen een belangrijke voorwaarde voor het verbeteren van de relatie met klanten het loslaten is van de verkoop van de beleving van een goede relatie. Om een relatie te verbeteren kun je er als bedrijf of organisatie beter er aan werken om de relatie daadwerkelijk te verbeteren. Klanten willen bijvoorbeeld op een afspraak kunnen vertrouwen en niet het gevoel van vertrouwen want dat voelt al een tijdje zeer onbetrouwbaar.
Ik ben heel benieuwd wat de toekomst brengt en zal ondertussen de wereld ontwikkelingen in de politiek, economie, ecologie, technologie en op sociaal gebied blijven volgen. Gewoon omdat dat nu eenmaal is wat ik doe.
PS.
Fijn als je me hieronder laat weten wat je van dit bericht vindt. Ben je benieuwd wat je nog meer met trends kunt? Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten…