De MODARIUM Trendmatrix is een gereedschap speciaal bedacht om een concept, ontwerp, merk, product, materiaal, kleur maar ook een doelgroep of stijlgroep te kunnen bepalen of segmenteren.

Dit doe je aan de hand van de heersende denkwijze of mentaliteit in relatie tot het huidige tijdsbeeld. Iets kan zeer vernieuwend en confronterend zijn, juist bevestigend en behoudend of verschillende stappen tussen deze uitersten. Je kunt de trendmatrix gebruiken als je gaat trendsspotten of een beurs of museum hebt bezocht en ideeën, producten, beelden, materiaal of kleuren wilt segmenteren.

 

Een matrix met kwadranten kennen we allemaal als een hulpmiddel om informatie te ordenen en te visualiseren in vier verschillende categorieën of dimensies. Dit type matrix is nuttig omdat het helpt om complexe informatie snel te begrijpen, te visualiseren, te analyseren en te communiceren. Er zijn verschillende bekende matrixen die in verschillende contexten worden gebruikt bijvoorbeeld de Eisenhower-matrix; voor time management en persoonlijke productiviteit. Of de SWOT-analyse matrix die wordt gebruikt voor strategische planning en bedrijfsanalyse om de sterke en zwakke punten, en de kansen en bedreigingen in de externe omgeving van een bedrijf, concept of plan te evalueren.

 

modarium trendmatrix kruis met kwadranten als gereedschap om trends te analyseren

Modarium Trendmatrix: tijdsbeeld

Een tijdsbeeld is een representatie van een bepaalde periode in tijd waarbij de focus ligt op de kenmerken, gebeurtenissen, trends en cultuur van die tijd. Het kan helpen om veranderingen en continuïteit in de tijd te begrijpen en om de huidige maatschappij en cultuur te begrijpen. Wat vinden we er van? Hoe kijken we er naar? In deze trendmatrix zit een schaal van vijf tijdsaanduidingen. Later of onconventioneel is hier het meest vernieuwend en vroeger of gedateerd het meest behoudend.

Modarium Trendmatrix: denkwijze

Denkwijze of mentaliteit verwijst naar de manier waarop een persoon of groep mensen denkt, voelt en handelt in relatie tot een bepaald onderwerp of situatie. Het gaat dan over overtuigingen, waarden, attitudes, percepties en gedragingen die kenmerkend zijn voor een persoon of groep.
In deze trendmatrix zit een schaal vijf gedragspatronen als uiting van denkwijze of mentaliteit. Kan een iets nog wel of is het echt achterhaald. Hot or not is hier de verdeling op de schaal. Traditioneel is het meest bevestigend en provocerend het meest confronterend.

Gedachten om rekening mee te houden

Het is belangrijk te bedenken dat de twee tegengesteld lijkende concepten niet per se altijd tegengesteld zijn aan elkaar, maar eerder op een continuüm van conservatief tot progressief best

aan. Sommige tradities kunnen bijvoorbeeld evolueren en zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Terwijl sommige moderne praktijken kunnen worden geïnspireerd door of voortbouwen op oude tradities. Soms zijn zaken zo oud dat ze weer vernieuwend geworden zijn.
Ook is het belangrijk te bedenken dat op een andere plaats op de wereld een ander tijdsbeeld en een andere heersende denkwijze kan bestaan. Dat maakt het allemaal wel zo interessant!

 

modarium trendmatrix met kwadranten begrippen als gereedschap om trends te analyseren

 

Gebruik de schaalverdeling in de modarium trendmatrix om je vondsten op de juiste plek te plaatsen en te bepalen of ze vernieuwend zijn.

 

Werkbeschrijving modarium Trendmatrix

Doel van de modarium trendmatrix

De trendmatrix is een hulpmiddel om trends en ontwikkelingen binnen een bepaald vakgebied visueel te maken en te analyseren. Hiermee kun je een merk, product, materiaal, kleur, doelgroep of stijlgroep positioneren op basis van de heersende denkwijze en het tijdsbeeld. Dit helpt bij het identificeren of iets vernieuwend en confronterend is, dan wel bevestigend en behoudend.
Wanneer gebruik je de trendmatrix?
 Je kunt de trendmatrix gebruiken na een trendspot-sessie, beurs- of museumbezoek om ideeën, producten, materialen of kleuren te ordenen en segmenteren. Dit geeft inzicht in de huidige trends en hoe deze zich verhouden tot eerdere en toekomstige ontwikkelingen. Zo maak je visueel of iets bij jouw concept, merk, klantvraag, doelgroep past. Ook kun je zien of er in de door jou gespotte of onderzochte zaken nog ruimte voor trendgroei zit.

 

Stap-voor-stap instructie:

modarium trendmatrix met kwadranten en camera als gereedschap om trends te analyseren

1 Verzamel inspiratie

  • Maak foto’s, verzamel (kleur)stalen of schets ideeën tijdens een trendspot-sessie.
  • Noteer of schets kenmerken van producten, materialen of ontwerpen die je opvallen.

2 Bepaal het tijdsbeeld

  • Beoordeel of wat hebt gespot experimenteel en vernieuwend is of juist traditioneel en gedateerd.
  • Plaats het op de verticale as van de matrix:

3 Bepaal de denkwijze

  • Analyseer of de waargenomen trend provocerend en confronterend is of juist traditioneel en veilig.
  • Plaats het op de horizontale as van de matrix:

4 Plaats je waarneming in de matrix

  • Gebruik post-its of digitale tools om jouw waarnemingen in de juiste vakken van de trendmatrix te zetten.
  • Reflecteer op de positie en beoordeel of er een patroon zichtbaar is.

5 Analyseer de uitkomsten

  • Wat valt op?
  • Kun je een rode draad ontdekken?
  • Hoe past dit binnen jouw concept, merk of doelgroep?

6 Bespreek en pas aan

  • Bespreek de matrix met collega’s of medestudenten (of kijk de volgende dag nog eens als je alleen werkt).
  • Indien nodig, herschik je bepaalde spots om tot een scherpere analyse te komen.

 

Conclusie
 modarium trendmatrix

Door de modarium trendmatrix te gebruiken, krijg je een helder overzicht van de positie van verschillende trends in de tijd en binnen de heersende mentaliteit. Dit helpt je bij het maken van onderbouwde keuzes en strategieën voor concept, ontwerp, marketing of productontwikkeling.

 

kijk hier als je wilt weten hoe je  op lifestyletrends kunt segmenteren door middel van de trendcurve > https://www.modarium.nl/segmenteren-op-trendgevoeligheid/