Identiteit en imago
Mode gaat over meer dan alleen het verfraaien van het lichaam. Met mode en kleding, interieur, lifestyle producten maar ook steeds meer met dingen als food keuzes, in welke auto je rijdt en hoe snel je trends oppikt, geef je jezelf een identiteit en communiceer je met anderen wie je bent en waar je voor staat. Natuurlijk moeten al deze producten zelf worden vormgegeven maar meer en meer is juist de vormgeving van de communicatie en media er omheen het punt van focus geworden. Mode in de breedste zin, communicatie en grafisch ontwerp zijn heel nauw met elkaar verweven geraakt en een onderdeel van het totale medialandschap waarin wij nu leven.
Hoe merken hun merkimago opbouwen kan heel verschillend zijn maar ze hebben op dit moment wel allemaal een duidelijk herkenbare visuele stijl. Hier kun je als grafisch vormgever voor lifestyle en mode een rol in spelen.
experience of totaal beleving
Modebedrijven in brede zin hebben media-uitingen nodig als speciale uitnodigingen voor shows of openingen, lookbooks, verpakkingen en advertenties, labels, etalages, winkelinrichting, shows, beurzen, websites, sociale media en films. Er is dan sprake van een heldere, overkoepelende visuele stijl. Je kunt dan ook spreken van een totaal beleving (experience) die het imago en handschrift van de ontwerper of de kernwaarden van het merk benadrukt of ondersteund.
Trend onderzoek en concept
In het voortraject van de nieuwe collectie kan de grafisch vormgever voor lifestyle en mode trends signaleren en deze vertalen naar commerciële producten. Zij doen dan een uitgebreid onderzoek naar trends op het gebied van mode, materiaal, kleur, print en dessin maar ook naar wat er gebeurd op politiek en economisch gebied en in de wereldwijde media. Wat beweegt mensen is een steeds terugkerende onderzoeksvraag. Dit onderzoek kan heel breed zijn maar ook toegespitst op specifieke doelgroepen of kernklanten. Zij maken dan als concept moodboards en stijlboeken waar de ontwerpen van afgeleid worden.
surface design en technische tekeningen
Ook bij het ontstaan van de modische producten zelf kan de grafisch vormgever voor lifestyle en mode een grote rol spelen. De grafisch vormgever voor lifestyle en mode houd zich namelijk ook bezig met surface design oftewel het ontwerpen van dessins, prints en borduursels maar ook bewerkingen van de materialen of stoffen zelf voor kleding, gordijnen, behang of andere toepassingen. De grafisch vormgever voor lifestyle en mode werkt collectie ontwerpen uit en maakt technische tekeningen maar kan ook kleurvoorstellen of omkleuringen maken.
Het T-shirt als voorbeeld van een media-uiting
Het T-shirt is sinds de jaren zestig van de vorige eeuw niet meer weg te denken uit de mode. Het T-shirt dat oorspronkelijk onderkleding was wordt dan een symbool van de protest generatie. Hippies maakten hun eigen peace T-shirts. Tijdens de punk-beweging werd het T-shirt haast als een pamflet voor slogans gebruikt. Vivianne Westwood en Malcolm McLarren (1977) en iets later Katharine Hamnett (1993) trekken het T-Shirt de modewereld in en bouwden een hele collectie rondom het T-shirt. Op dit moment is het T-shirt de grote omzetmaker met met logo, artwork of teksten. Deze worden natuurlijk verkocht door alle sportmerken, maar ook de streetstyle merken maken hier hun ding van met gelikte artworks en gelimiteerde oplages. Hiernaast is het ook voor de hele grote en luxe (dure) modehuizen een manier om ook met betaalbare stukken te komen die voor gewone stervelingen (die nu eenmaal met veel meer zijn) te koop en te dragen zijn en dus met het T-shirt hun merk nog steviger weg kunnen zetten en grotere omzetten kunnen halen.
Pagina opmaak, styling en fotografie
Een hele andere tak van sport die ook binnen de vaardigheden van de grafisch vormgever voor lifestyle en mode valt is het vormgeven en opmaken van de vele magazines, webzines en webshops. Ook bij de styling voor productfotografie kan de grafisch vormgever voor lifestyle en mode een rol spelen.
PS.
Ik vind het leuk als je me laat weten wat je van dit bericht vindt en of je er iets aan hebt gehad. Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten.
Wat een ontzettend leuk bericht! Zelf ben ik lifestyle fotografe, dus extra leuk om dit zo te zien!
Liefs Iep
Dank je wel Iep.