Het is alweer een tijdje geleden maar van 12 oktober 2013 t/m 2 februari 2014 was de tentoonstelling “Chanel: de legende”  te zien in het Gemeentemuseum in Den Haag. Natuurlijk gingen we daar naar toe. CHANEL!!!

Als ik aan Chanel denk dan denk ik aan haar klassieke ontwerpen, de ‘Little Black Dress’, de chique mantelpakjes en de beroemde klanten van toen en nu. Ik denk aan Chanel No. 5, grote sieraden en doorgestikte handtasjes aan kettingen. Ik denk aan haar uitgesproken opvattingen over mode en haar scherpe statements en uitspraken.

Ook denk ik aan de kleurrijke levensloop van Chanel, van weeshuiskind tot gevierd modeontwerpster, in een tijd dat vrouwen hoedenmaakster of naaister (modiste) maar zeker geen modeontwerpster konden zijn. Dit spreekt me erg tot de verbeelding en inspireert me dagelijks.

Maar Chanel is vooral voor mij (en mijn visie op mijn vak mediavormgeven voor de brede modebranche) zo’n belangrijke bron van inspiratie omdat zij als een van de eersten een merkimago opbouwde met een heel duidelijk herkenbare visuele stijl. Deze stijl elementen zijn steeds weer terug te vinden in de kleding, sieraden, parfums en handtassen maar ook in alle media-uitingen als advertentie campagnes, reclame films, draagtassen en verpakkingen, inrichting van de winkel, de shows, de uitnodigingen enz.

De meest herkenbare stijlkenmerken van CHANEL op een rijtje:

  • het logo met de zwarte overlappende C’s
  • de in zwarte kapitalen geschreven merknaam CHANEL
  • the little black dress
  • de maritieme invloeden
  • de sportieve invloeden
  • roze, witte en zwarte tweeds
  • enorme nepjuwelen of costume jewelry
  • ongebruikelijke fournituren zoals de enorme gouden kettingen
  • de contrasterende banden die de kleding afzetten
  • de zwart/witte kleurcontrasten
  • het Chanel no 5 parfum en de flacon
  • de iconische tasontwerpen zoals de 2.55

Hiernaast hebben de prikkelende statements en uitspraken van Chanel een grote bijdrage geleverd aan het merk imago van Chanel. Het onderstaande statement van Chanel is vooral een voorbeeld voor hoe ik naar mode kijk.

“Fashion is not something that exists in dresses only. Fashion is in the sky, in the street, fashion has to do with ideas, the way we live, what is happening.”

Modarium beeld van Chanelpakjes 02
Modarium beeld van Chanelpakjes

Chanel parfum en accessoires

“Chanel: de legende” liet naast originele kledingontwerpen een originele  Chanel No. 5 fles (flacon) uit 1921 te zien. Wist je dat Ernest Beaux, de parfumeur, tien parfums op verzoek van Coco Chanel creëerde en dat ze viel voor nummer 5? Zou dat toeval zijn? Vijf was namelijk ook haar geluksgetal… 
Chanel had een aantal rake uitspraken over parfum om dames over de streep te trekken om natuurlijk vooral haar parfums aan te schaffen.

“A woman who doesn’t wear perfume has no future.”

of

  “A woman should wear perfume wherever she wants to be kissed.”

Er waren ook accessoires en een bijzondere selectie  ‘costume jewellery’ uit particulier bezit zien. De tassen zijn altijd om hebberig van te worden. Daar zou ik er echt zo graag een van hebben als ik later groot ben…
En van die grote opvallende op Chanel geïnspireerde sieraden  (Costume jewelry) mogen van mij weer helemaal in raken. Bij eenvoudige, liefst zwarte kleding helemaal top!

20131024 Modarium Chanel tasjes
Modarium beeld van Chanel sieraden
Modarium beeld van Chanel ketting met logo en popje

little black dress

“Chanel: de legende” exposeerde naast de originele Chanel ontwerpen ook een overzicht van ‘little black dresses’ van onder anderen C & A Brenninkmeyer, Max Heymans, Yves Saint Laurent, Issey Miyake en Hussein Chalayan. Chanel had zo haar ideeën over waarom zwart zo’n goede kleur voor kleding is.

“Women think of all colors except the absence of color. I have said that black has it all. White too. Their beauty is absolute. It is the perfect harmony.”

of

 “I imposed black; it is still going strong today, for black wipes out everything else around”

 

Modarium beeld van kleine zwarte jurkjes van Chanel
Helaas viel de hele entourage, sfeer, styling en vormgeving van de tentoonstelling wat tegen voor de mediavormgever voor de modebranche die ik nu eenmaal ben. De presentatie is zelfs inspiratieloos te noemen. Dat terwijl ik het museumgebouw zelf altijd weer erg mooi vind. Wat is hier mis gegaan? Er had zoveel beter gebruikt gemaakt kunnen worden van media, de ruimte, verlichting, spiegels en typografie. Juist de ijzersterke merk identiteit van Chanel had hier dubbel en dwars voor ingezet kunnen worden. Evengoed was de tentoonstelling, voor een modefanaat als ik ook ben, heel interessant en zeker de moeite waard.

Modarium beeld Chanel and me

PS.
Ik vind het leuk als je me hieronder laat weten wat je van dit bericht vindt. Je kunt je in de sidebar abonneren op Modarium zodat je op de hoogte blijft van mijn laatste hersenspinsels en alle nieuwe berichten.